Biedroneczki 5-latki

Podsumowanie I semestru roku szkolnego 2015/2016

W grupie Biedroneczek w końcu upragnione ferie… Niektórzy odpoczywają z rodzicami szalejąc na stokach narciarskich inni spokojniej u dziadków, a jeszcze inni są w przedszkolu, ale także odpoczywają. Odpoczywają od ciężkiej pracy, którą Pani Kasia i Pani Beatka fundowały im od września podczas codziennych zajęć dydaktycznych.

Pierwsze półrocze narzuciło nam dość spore tempo pracy – jeszcze wtedy myślałyśmy, że nasze pociechy od września zasiądą w ławkach szkolnych. Rzecz jasna chciałyśmy jak najlepiej przygotować na to naszych milusińskich, dlatego pracy było dużo. Nie ukrywamy, że cieszymy się bardzo z tego, że prawie wszystkie dzieci zostaną z nami jeszcze jeden rok, że będziemy mogły wspierać ich rozwój i towarzyszyć im w odkrywaniu świata jeszcze przez dłuższy czas.

Zacznijmy może od początku – co działo się u nas podczas pierwszego semestru? Oto krótka relacja;-)

Podczas realizacji wielu tematów kompleksowych dzieci zapoznały się z budową własnego ciała – z jego potrzebami. Dzieci codziennie dbają o higienę jamy ustnej myjąc po obiedzie zęby. Nauczyły się akceptować inność swoich kolegów i koleżanek. Dzieci wiedzą kto wchodzi w skład ich bliższej i dalszej rodziny, znają miejsce i adres swojego zamieszkania. Są uwrażliwione na potrzeby innych ludzi, jak również zwierząt. Poznawały świat przyrody i próbowały uporządkować go w pory roku, miesiące i dni tygodnia. Poznały świat roślin i zwierząt. Dzieci poznały zjawiska atmosferyczne, charakterystyczne dla jesieni i zimy. Zapoznały się z tradycja obchodzenia świąt Bożego Narodzenia, świętami okolicznościowymi: Dniem Edukacji Narodowej, Obchodami Święta Niepodległości, Mikołajkami, Sylwestrem, Dniem Babci i Dziadka. Obchodzone były również nietypowe święta jak: Dzień Kundelka, Dzień Praw Dziecka przy okazji którego została wybrana Rada Dzieci, Dzień Pluszowego Misia, Dzień Kubusia Puchatka.

Wyrabiałyśmy również gotowość do czytania, pisania oraz rozwijałyśmy pojęcia matematyczne. Dzieci stopniowo wyróżniały sylaby, głoski, prowadziłyśmy analizę i syntezę wyrazów o prostej budowie fonetycznej. Podczas zajęć, zabaw, gier stolikowych dzieci poznawały graficzny obraz liter małych i wielkich, drukowanych i pisanych. Dzieci kreślą dużych rozmiarów szlaczki literopodobne, wyklejają, kolorują, wycinają lepią z plasteliny literki. W pierwszym półroczu poznały 9 liter. Z zakresu pojęć matematycznych dzieci poznały cyfry, bardzo dobrze przeliczają elementy w zbiorach, słabiej radzą sobie z położeniem przedmiotów w przestrzeni oraz stronnością własnego ciała i określania kierunku. Dzieci tworzyły zbiory, klasyfikowały przedmioty, nazywały figury geometryczne.

W ramach rozwijania ekspresji słownej, muzycznej, ruchowej, wokalnej – słowem artystycznej dzieci miały możliwość w tym półroczu przygotowania występów – przedstawień z okazji: Dnia Edukacji Narodowej – pasowanie na przedszkolaka, Mikołajek, Dnia Babci i Dziadka ku uciesze dziadków, rodziców i Mikołaja rzecz jasna. Z przedstawieniem „Mikołajowe zagadki z Bałwankiem w tle” dzieci wyjechały do Ząbkowskiego MOK – u na coroczny przegląd przedstawień Bożonarodzeniowych „Dzieci z wesołą nowiną”, gdzie zajęły pierwsze miejsce!!! Odwiedziliśmy również seniorów w Domu Opieki w Zielonce gdzie również mogliśmy wykazać się swoją ekspresją artystyczną. Plastycznie dzieci wykazywały się podczas dodatkowych zajęć plastycznych na których stworzyły między innymi „Choinkę – karmnik” z produktów wtórnych takich jak butelki plastikowe, nakrętki, rolki po papierze. Pracę tę wysłaliśmy na konkurs Buliba „Zrób to sam”. Były też piękne sowy z darów jesieni, wspaniały jeż (praca grupowa i wiele innych). Na zajęciach teatralnych skupiamy się na rozwoju kreatywności, pobudzamy wyobraźnię oraz twórcze myślenie jak i słownictwo. Duża część ćwiczeń to praca z emocjami. Pracujemy również nad świadomością swojego ciała. Realizujemy tematy bliskie dziecku: kraina zabawek, zwierząt, postacie z bajek jak również tematy ważne z punktu widzenia rozwoju społecznego jak rodzina, przyjaciele oraz elementy edukacji patriotycznej.

Dzieci poza czynnym rozwojem artystycznym miały wielokrotnie możliwość wcielania się w rolę widza i obserwatora podczas licznych przedstawień teatralnych, koncertach itp. W ramach oferowanych zajęć w przedszkolu odbyły się: 2 wizyty autorki książek dla dzieci Barbary Ciemskiej, 2 przedstawienia teatralne, 5 koncertów muzycznych, piknik w ogrodzie na powitanie jesieni, zajęcia przyrodnicze z udziałem żywych zwierząt „Płazy”, Spotkanie z autorem książki „Psie smutki” przedstawienie cyrkowe wraz z pokazem akrobatyki, żonglerki i żywym wężem, odbył się również Bal karnawałowy oraz mikołajkowy wyjazd do sali zabaw Eldorado. Niezapomniane było również spotkanie integracyjne z grupą teatralną z Koła Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej w Ząbkach. Aktorzy przedstawili dzieciom piękne, mądre przedstawienie „Szewczyk Dratewka”. Przedszkolaki poznają także symbole narodowe, biorą udział w koncertach okolicznościowych takich jak Święto Niepodległości. W przedszkolu dzieci brały udział w różnego rodzaju inicjatywach społecznych (kiermasz książki, kiermasz na rzecz dzieci z domu dziecka w Ugandzie fundacji „Window of Life”, zbiórka zakrętek, zbiórka odzieży, zbiórka potrzebnych rzeczy dla rodziny z naszego przedszkola, której spłonął dom, Góra Grosza, Szlachetna Paczka)

Dzieci wraz z rodzicami bardzo aktywnie przystąpiły do konkursu na najpiękniejszą choinkę za co bardzo dziękujemy i zachęcamy do kolejnych konkursów plastycznych, których pomysłodawcami jest Rada Dzieci. Wszystkie dzieci w październiku zostały zdiagnozowane w kierunku gotowości szkolnej. Raport wraz ze szczegółową analizą poszczególnych wymagań został dostarczony i omówiony indywidualnie z rodzicami. Podjęte zostały natychmiastowe działania związane z poprawą poszczególnych obszarów podczas zajęć grupowych jak również indywidualnych.

Wnioski na kolejne półrocze – zwiększyć działania wspomagające sfery rozwoju dzieci w zakresie których wykryto trudności: umysłowej i społeczno – emocjonalnej, sprawność ruchowa rąk, motoryka mała, słownictwo i poprawność językowa, wiadomości ogólne, uwaga i koncentracja, rozwój emocjonalny i pamięć słuchowa oraz ruchowa. Wzmocnienie współpracy z Rodzicami. Wprowadzenie elementów innowacyjnego programu „Dar zabawy” wg Froebla.

Nasze dzieciaki na co dzień korzystają z pełnej oferty przedszkola uczęszczając na zajęcia ze specjalistami: logopedą, psychologiem, terapeutą SI, oraz surdologopedą. Poza tym mają zapewnioną naukę języka angielskiego jak również religię. Wszystkie korzystają z zajęć takich jak rytmika, basen, jazda na kucyku. Dzięki uprzejmości pobliskiego gimnazjum korzystamy również z dużej sali sportowej gdzie odbywają się cotygodniowe zajęcia gimnastyczne.

I jak drodzy Rodzice? Prawda, że sporo tego? Wasze dzieciaki poza tym, że ciekawie spędzają czas w przedszkolu to również ciężko pracują (przeważnie nawet o tym nie wiedząc;-) Doceńcie to i zafundujcie im… Chciałam napisać duże lody, ale może bezpieczniej będzie dużą czekoladę na gorąco z bitą śmietaną – lody zostawiamy na wakacje.

 

Beata Joanna Kurda

Dorota Turemka