Jak emocjonalnie przygotowa? dziecko do szko?y
Rola rodziców
Rodzice odgrywaj? bardzo istotna rol? w przygotowaniu dziecka, pod wzgl?dem emocjonalnym, do podj?cia nauki szkolnej. Pedagodzy i psychologowie formu?uj? szereg zada? i rad, które rodzice powinni wzi?? pod uwag?, przygotowuj?c dziecko do przej?cia ze ?rodowiska przedszkolnego do nowego dla dziecka ?rodowiska szkolnego.
Oto niektóre z tych rad:
- Koniecznie zapewnijcie dziecku poczucie bezpiecze?stwa psychicznego i emocjonalnego. Zapewniajcie, ze je kochacie, doceniacie, akceptujecie.
- ?agod?cie l?k przed szko??, wype?niaj?c dziecku czas atrakcyjnymi zabawami, spacerami i rozmowami.
- Wzmacniajcie dziecko, podnosz?c poczucie jego warto?ci. Stosujcie wiele pochwa? s?ownych, nagród, nie krytykujcie, pomagajcie w znajdywaniu sposobów rozwi?zywania problemów, poprawiania b??dów.
- Nie stawiajcie dziecku zbyt wygórowanych wymaga?. Liczcie si? z jego indywidualnymi mo?liwo?ciami.
- Wzmacniajcie relacje z dzieckiem. Po?wi?cajcie mu du?o uwagi, czasu, pytajcie o jego potrzeby, w miar? mo?liwo?ci spe?niajcie jego pragnienia.
- Chro?cie dziecko przed budowaniem negatywnego obrazu szko?y. Nie straszcie szko?a, nauczycielem, nauk?, w?asnymi do?wiadczeniami.
- Budujcie wraz z dzieckiem pozytywny obraz szko?y. Zwied?cie z dzieckiem szko?? przed rozpocz?ciem w niej nauki, cieszcie si? razem z nim z nowego tornistra, podr?czników, przyborów szkolnych. Wspominajcie swoje pozytywne do?wiadczenia zwi?zane ze szko??.
- Ws?uchajcie si? w emocje dziecka. Obserwujcie je, pytajcie co czuje i dlaczego, analizujcie jego zachowanie, zastanawiajcie si? nad przyczynami smutku lub niepokoju.
- Pozwalajcie dziecku na wyra?anie emocji. Nie gniewajcie si? gdy dziecko np. p?acze, waszym zdaniem, bez powodu.
- Zapewnijcie dziecko, ?e wszystko b?dzie dobrze. Przedstawcie pozytywne aspekty chodzenia do szko?y, z optymizmem patrzcie w przysz?o??, nie przeno?cie swojego l?ku na dziecko.
Rola przedszkola
Nie tylko rodzina, równie? przedszkole stara si? jak najlepiej przygotowa? dziecko do podj?cia obowi?zków szkolnych. Gotowo?? szkolna dziecka zale?y w du?ym stopniu od jego indywidualnej dojrza?o?ci, ale tak?e od wk?adu pracy w nauk? wype?niania obowi?zków. Oprócz wiedzy i umiej?tno?ci, koniecznych do podj?cia obowi?zków szkolnych, dziecko uczy si? przedszkolu funkcjonowania w grupie rówie?ników, panowania nad emocjami, d?u?szego skupienia uwagi nad zadaniem, przyjmowania zarówno sukcesów, jak i pora?ek, wiary we w?asne si?y, samodzielno?ci, pokonywania trudno?ci. Ka?demu dziecku staramy si? wskaza? jego mocne strony i sposób radzenia sobie z w?asnymi s?abo?ciami.
Rola rodziców w przygotowaniu dziecka do obowi?zku szkolnego
Rola rodziców w przygotowaniu dziecka do szko?y to :
- dba?o?? o zdrowie fizyczne dziecka poprzez kontrole lekarskie i zalecenia lekarza, stworzenie odpowiednich warunków bytowych
- kszta?towanie prawid?owej wymowy i rozwijanie s?ownictwa poprzez cz?ste rozmowy, czytanie, opowiadanie, zadawanie pyta?,
- rozwijanie logicznego my?lenia i zapami?tywanie poprzez zach?canie dziecka do obserwacji, wyci?gania wniosków, interpretacji zjawisk,
- wyrabianie umiej?tno?ci spostrzegania istotnych szczegó?ów, analizowania poprzez kontakt z grami logicznymi, zabawkami dydaktycznymi, uk?adankami,
- dba?o?? o prawid?owy rozwój ruchowy dziecka- ?wiczenie sprawno?ci r?k poprzez rysowanie, wycinanie, lepienie,
- nauczanie szanowania ksi??ek, zeszytów, przyborów szkolnych,
- rozbudzenie zainteresowania szko?? i nauk?,
- zapewnienie dziecku uregulowanego trybu ?ycia, czasu na zabaw?, nauk? ale i na odpoczynek.