01-05.06.2020
Witamy nasze Je?yki i Rodziców.
W tym tygodniu obchodzimy Dzie? Dziecka. Zach?camy Was do wspólnych zabaw, spacerów, nauki, wykonania prezentu dla przyjaciela i wielu innych ciekawych zada? i zabaw. ?yczymy weso?ej zabawy i cudownego ?wi?towania z rodzicami. Jola i Ania
Temat: NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI
Dzie? 1 - Dzieci takie jak my
1. Ogl?danie filmu edukacyjnego- wst?p do tematu tygodnia.
https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0
2. Wykonanie gazetki tematycznej. Rozmowa na temat obchodów Mi?dzynarodowego Dnia Dziecka.
Co b?dzie potrzebne: Czasopisma, katalogi, no?yczki.
Dziecko wycina z czasopism i katalogów kolorowe ilustracje przedstawiaj?ce dzieci ró?nych
narodowo?ci, w ró?nych sytuacjach. Prowadzi swobodne rozmowy na temat obrazków.
Okre?la wygl?d dzieci i ich emocje. Zastanawiaj? si?, dlaczego dzieci bywaj? smutne
i weso?e. Z pomoc? rodziny wykonuje gazetk? tematyczn?.
Rodzic pyta dziecko:
− Jak obchodzi si? Dzie? Dziecka w Polsce?
− Kogo i czym si? obdarowuje w dniu tego ?wi?ta?
3. S?uchanie piosenki „jeste?my dzie?mi”. Ogl?danie prezentacji – za??cznik „dzieci”.
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
4. ?wiczenia gimnastyczne
Wykonanie ?wicze? gimnastycznych z za??cznika -Gimnastyka
5. S?uchanie opowiadania Agaty Widzowskiej J?zyk migowy.
Ksi??ka (str. 74–75)
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-ks/mobile/index.html#p=78
Od samego rana Ada przygotowywa?a si? na spotkanie z now? kole?ank?, Kasi?. Okaza?o si?,
?e tata Kasi jest bardzo zdolnym architektem i b?dzie pracowa? w tym samym biurze co tata Ady i Olka. Obie rodziny umówi?y si? w ma?ej kawiarence w galerii, tu? obok bawialni dla dzieci. Ada bardzo lubi?a poznawa? nowe osoby i rozmawia? z nimi o tym, w co lubi? si? bawi?. Tym razem Ada by?a szczególnie przej?ta spotkaniem, bo dowiedzia?a si? od rodziców, ?e Kasia nie s?yszy.
– Na ?adne ucho? – dopytywa?a si? Ada. – Ani troszeczk??
– Ani troszeczk?.
– To jak my si? b?dziemy bawi??
– Jestem pewna, ?e znajdziecie na to sposób – u?miechn??a si? mama.
Ada próbowa?a zatyka? sobie uszy i prosi?a Olka, ?eby co? do niej mówi?.
– Mam fajn? siostr? – powiedzia? Olek.
– Co mówisz? – spyta?a Ada.
– Moja siostra jest najlepsz? siostr? na ?wiecie!
– Ecie-pecie? Nic nie rozumiem… Tej Kasi musi by? bardzo trudno – stwierdzi?a Ada.
W galerii panowa? gwar. Z g?o?ników p?yn??a muzyka, w bawialni s?ycha? by?o piski i ?miech rozbawionych dzieci. Obie rodziny przywita?y si? s?owami „dzie? dobry” i poda?y sobie r?ce. Ada stan??a naprzeciwko Kasi i nie wiedzia?a, czy ma co? powiedzie?, czy nie. Przecie? Kasia i tak nie us?yszy. Jednak dziewczynka u?miechn??a si? i r?kami zrobi?a przyjazny gest. Ada zrozumia?a, ?e to jest powitanie, i odpowiedzia?a takim samym gestem. Potem Kasia wskaza?a bawialni? i dziewczynki pobieg?y razem na zje?d?alni?. Po chwili rado?nie nurkowa?y w basenie z kolorowymi pi?eczkami. Kasia uk?ada?a z r?k ró?ne znaki, a Ada próbowa?a odgadn?? ich znaczenie. Gdy chcia?a zaj?? si? rysowaniem i kolorowaniem, Ada od razu zrozumia?a, o co chodzi. Wspólnie narysowa?y s?onia z wielkimi uszami, a na tych uszach namalowa?y wszystko, co symbolizuje d?wi?ki: ptaki, tr?bk?, gitar?, ?piewaj?c? pani?, a nawet samolot odrzutowy. Potem bawi?y si? w teatrzyk d?oni i okaza?o si?, ?e palcami mo?na pokaza? wiele rzeczy. Czasami Ada si? myli?a i nie potrafi?a czego? zrozumie?, ale to by?o bardzo zabawne. Jak wiele mo?na powiedzie?, nie u?ywaj?c s?ów! Wieczorem Ada wci?? rozmy?la?a o Kasi i o tym, jak wspaniale si? z ni? bawi?a. Tata powiedzia? córeczce, ?e osoby nies?ysz?ce porozumiewaj? si? j?zykiem migowym.
– Czy ja te? mog? si? nauczy? tego j?zyka? – zapyta?a Ada.
– Oczywi?cie. A teraz zgadnij, co chc? ci przekaza? – tata przytuli? Ad? i poca?owa? j? w czo?o.
– Dobranoc i kocham ci?! – zawo?a?a Ada i odpowiedzia?a tym samym gestem. – Zrozumia?e?,
tatusiu?
Tata u?miechn?? si? i pokiwa? g?ow?. Mi?o?? nie potrzebuje s?ów.
6. Rozmowa na podstawie opowiadania i ilustracji w ksi??ce.
− Jak nazywa si? j?zyk, którym porozumiewa si? Kasia?
− Jakby?cie si? czuli, gdyby?cie nie s?yszeli tego, co kto? mówi?
− Spróbujcie, jak Ada, zatka? uszy i sprawdzi?, czy rozumiecie, co mówi kolega/kole?anka.
Rodzic kontynuuje rozmow?. Wyja?nia dzieciom znaczenie poj?cia tolerancja.
Tolerancja- to poszanowanie odmienno?ci innych, ich wygl?du, sposobu komunikowania
si?, wiary, kultury itd.
Dzie? 2- Jeste?my dla siebie uprzejmi
1. Wys?uchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Przyjaciel.
Nie musisz mie? przyjació? stu,
nie musisz mie? dziesi?ciu,
wystarczy, by? jednego mia?,
a to ju? wielkie szcz??cie.
Przyjaciel to jest taki kto?,
kto zawsze ci? zrozumie,
gdy dobrze jest – to cieszy si?,
gdy ?le – pocieszy? umie.
Przyjaciel to jest taki kto?,
kto nigdy nie zawiedzie,
a poznasz go, bo z tob? jest,
gdy co? si? nie powiedzie.
2. Rozmowa na podstawie wiersza.
Rodzic pyta:
− Ilu przyjació? wystarczy mie??
− Kogo mo?emy nazwa? przyjacielem?
− Po czym mo?na pozna? przyjaciela
3. Przygotowanie niespodzianki dla przyjaciela.
Co b?dzie potrzebne: Kredki, karton.
Dziecko siada do sto?u i rysuje Czarodziejski obrazek dla kolegi lub kole?anki. Mo?na oczywi?cie wykorzysta? ró?ne techniki plastyczne. Na koniec dzieci prezentuj? prace Rodzicom i mówi? dla kogo zrobili taki pi?kny obrazek. Je?li si? uda wykona? to zadanie to prosimy o uwiecznienie tego na zdj?ciu i wstawienie na naszej je?ykowej grupie.
Przy wykonywaniu pracy mo?na pos?ucha? piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=mGsicfW_yG8
4. Zagadki obrazkowe Zgadnij, co narysowa?em?
Rodzic wykonuje patykiem na ziemi rysunki. Dziecko odgaduje, co narysowa? Rodzic. Nast?pnie zagadki rysunkowe cz?onków rodziny wykonuje dziecko.
5. Zabawa ruchowo-pantomimiczna Wiem, co chcesz pokaza?.
Dziecko pokazuje czynno??, a rodzic lub rodze?stwo je na?laduje. Dziecko pokazuje
ruchem cia?a, gestem i mimik? – ró?ne czynno?ci wymieniane przez Rodzica, np.
powitanie si?, czesanie, bieganie, mycie si?, pomaganie, pocieszanie, nie zgodzenie si? na
co?, zastanawianie si?, okazanie zdziwienia itp.
Dzie? 3- Zabawy w liczenie
1. Wykonanie karty pracy, cz. 2, str. 56.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=58
Dzieci:
− ogl?daj? obrazki i mówi? o tym, co na nich widz?,
− mówi?, w co ubrane s? dzieci z ró?nych krajów,
− licz? palce, które pokazuj? dzieci,
− mówi?, ile lat maj?: Ada, Paloma, Diego i Kazuo,
Rodzic kontynuuje rozmow? na temat obrazków. Pyta dziecko:
− Jakie s? dzieci na ca?ym ?wiecie?
− Co to znaczy, ?e dzieci na ca?ym ?wiecie s? takie same?
− Co najbardziej dzieci lubi? robi??
2. Zabawa ruchowa Bawimy si? razem.
Co b?dzie potrzebne: nagranie spokojnej melodii.
Rodzic w??cza nagranie spokojnej melodii. Dziecko wykonuj? w?asne improwizacje taneczne. Podczas przerwy w muzyce, w zale?no?ci od tego, ile palców poka?e Rodzic ,tyle razy dziecko klaszcze w d?onie i g?o?no liczy .
3. Zabawa podsumowuj?ca O kim mówi??
Co b?dzie potrzebne: Obrazki z karty pracy, cz. 2, nr 56.
Rodzic rozk?ada obrazki przedstawiaj?ce dzieci z ró?nych krajów. Opisuje wygl?d wybranego
dziecka z obrazka i podaje jego imi?, dziel?c s?owo na sylaby, np. A-da, Pa-lo-ma, Die-go,
Ka-zu-o. Dziecko wypowiada imi? w ca?o?ci, a nast?pnie klaszcze tyle razy, z ilu sylab sk?ada
si? to imi?.
4. ?wiczenie z elementem rzutu do celu – Rzut workiem.
Dziecko staje na linii utworzonej z szarfy/bibu?y/sznurka i stara si? trafi? woreczkami/pi?eczkami do celu – utworzonego równie? z szarfy roz?o?onej na pod?odze/ miski.
5. Zabawa ruchowa z elementem skoku – Skok.
Szarfy/ ko?a z bibu?y/ sznurka le?? na pod?odze. Rodzic klaszcze w d?onie w rytm dowolnej melodii, dziecko maszeruje. Na has?o Rodzica: Skok!, dziecko wskakuje do ?rodka szarfy i rado?nie skacze (nie przekraczaj?c linii). Rodzic ponownie klaszcze w d?onie w rytm dowolnej melodii, dziecko maszeruje.
6. Rozegranie popularnej gry planszowej Chi?czyk przez ch?tne dzieci.
Co b?dzie potrzebna: Gra planszowa Chi?czyk.
Rodzic zapoznaje dzieci z zasadami gry w popularn? gr? planszow?. Zach?ca do przestrzegania obowi?zuj?cych zasad, sprawnego przeliczania oczek na wyrzucanej kostce i pól na planszy. Zach?camy do zabawy wszystkich cz?onków rodziny.
Dzie? 4 -Zabawy dzieci z ró?nych stron ?wiata
1. Zabawy ruchowe przy wierszu Bo?eny Formy.
Dziecko i Rodzic staj? na pod?odze zwróceni twarzami do siebie zwrócone twarzami do siebie. Rodzic czyta wiersz, jednocze?nie pokazuje ruchy, jakie dziecko wykonuje.
Tekst wiersza: Dzieci:
Ta?czy? wszyscy lubimy, - poruszaj? biodrami, na?laduj?c taniec,
du?e ko?o robimy. - podaj? sobie r?ce,
Teraz g?o?no tupiemy - tupi?,
klaska? dobrze umiemy. - klaszcz?,
Wiemy, co to jest ko?o, - rozpoczynaj? marsz po okr?gu ko?a,
w nim idziemy weso?o. - w dalszym ci?gu maszeruj?, klaszcz?c,
Na b?benku gra pani, - Rodzic udaje ?e uderza w b?benek,
zata?czymy dzi? dla niej. - wykonuj? obrót
2. S?uchanie wiersza Agaty Widzowskiej Dzieci na Ziemi.
Na kuli ziemskiej bawi? si? dzieci,
cieplutkie s?onko dla nich wci?? ?wieci,
a ksi??yc mruga oczkiem na niebie
do wszystkich ludzi, równie? do ciebie.
Zulu z Afryki chodzi po drzewach,
a Chinka Inka jak ptaszek ?piewa.
Eskimos Bubu gra w pi?k? z fok?,
na s?oniu je?dzi Hindus Namoko.
Dzieci si? ró?ni? kolorem skóry,
jednak s? dumne ze swej kultury,
i cho? w dziwacznych mówi? j?zykach,
pragn? si? bawi?, ta?czy? i bryka?!
Inka i Zulu, Bubu, Namoko –
chc? by? kochane, ?mia? si? szeroko,
je?? smako?yki, dba? o zwierz?ta,
a zamiast wojen mie? tylko ?wi?ta!
Niech wam si? spe?ni? wszystkie marzenia –
tak, robi?c obrót, powiada Ziemia.
3. Rozmowa na podstawie wiersza.
Rodzic pyta dziecko:
− O jakim ?wi?cie by?a mowa?
− Jakie s? dzieci na ca?ym ?wiecie?
− Co to znaczy, ?e dzieci na ca?ym ?wiecie s? takie same?
− Co najbardziej lubi? robi? dzieci?
−Jakie imiona mia?y dzieci z wiersza?
4. Meksyka?skie ponczo – zaj?cia plastyczne.
Co b?dzie potrzebne: Karta pracy, cz. 2, str.56, obrazki przedstawiaj?ce ró?nokolorowe poncza.
Rodzic pokazuje dzieciom kart? pracy. Pyta, czy pami?taj?, w co ubrany by? Diego z Meksyku. Pokazuje dzieciom obrazki przedstawiaj?ce ró?nokolorowe poncza. Dziecko wypowiadaj? si? na temat obrazków. Rodzic wyja?nia znaczenie s?owa ponczo.
Ponczo- to rodzaj wierzchniego m?skiego okrycia wykonanego z prostok?tnego kawa?ka
we?nianej lub bawe?nianej tkaniny z otworem na g?ow? po?rodku.
Rodzic zwraca uwag? dziecka na kolory pasków na ponczu. Dziecko, wraz z Rodzicem, nazywa wskazywane kolory. Dowiaduje si?, ?e uk?ad kolorów pasków na ponczu powtarza si?.
5. Zabawa ruchowa Kolorowe wst??eczki.
Co b?dzie potrzebne: Kolorowe wst??ki/ mog? by? zrobione z bibu?y (zielone, czerwone, ?ó?te, niebieskie), dowolna muzyka.
Rodzic rozdaje dziecku kolorowe wst??ki. Dziecko nazywa swoje kolory. Przy d?wi?kach muzyki poruszaj? si? po pokoju, machaj?c swobodnie wst??kami. Na pauz? w muzyce kuca, gdy muzyka zaczyna znowu gra? dziecko ponownie swobodnie porusza si? po pokoju machaj?c wst??kami.
6. Cz??? plastyczna „Ponczo”
Co b?dzie potrzebne: Kolorowe kartki, klej, kartonik z uk?adem kolorowych pasków, kartka w kszta?cie prostok?ta.
Rodzic zach?ca dzieci do wykonania w?asnego poncza.
Dzieci:
− zajmuj? miejsca przy stolikach,
− rw? na paski kolorowe kartki, staraj?c si?, aby pasek by? jak najd?u?szy.
− uk?adaj? paski najpierw zgodnie z rytmem wskazanym przez Rodzica na kartoniku,
− nast?pnie naklejaj? paski na prostok?t wed?ug w?asnego kodu,
− sk?adaj? kartk? na pó? i wycinaj? po?rodku otwór.
Rodzic podczas pracy rozmawia z dzie?mi o tym, co w?a?nie wykonuj?.
Dzie? 5 - Na placu zabaw
1. Wykonanie planszy Letnie zabawy na podwórku.
Co b?dzie potrzebne: Gazetki reklamowe, czasopisma dla dzieci, karton A3, klej, no?yczki.
Dziecko ogl?da gazetki reklamowe i czasopisma dla dzieci. Nast?pnie wycina z nich obrazki
przedstawiaj?ce zabawki i bawi?ce si? wspólnie dzieci. Opisuje swoje obrazki, formu?uj?c
d?u?sze wypowiedzi, np. du?a hu?tawka, ma?a ?opatka, czerwony rowerek, pi?ka no?na (na
obrazku dzieci graj? w pi?k?). Nakleja obrazki na du?y arkusz.
2. Karta pracy, cz. 2, str. 57.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=58
Dzieci:
− s?uchaj? rymowanki i imion dzieci.
− ??cz? obrazki dzieci z obrazkami sprz?tów, z których korzysta?y podczas pobytu na placu
zabaw.
3. Wys?uchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Podwórko.
Na naszym podwórku
wspania?a zabawa,
jest ?awka, hu?tawka
i zielona trawa.
Jest piasek, ?opatka
i wiele foremek,
s? pi?ki, skakanki,
czerwony rowerek.
Tutaj si? bawimy,
zapraszamy go?ci,
bo wspólna zabawa
to mnóstwo rado?ci.
Rozmowa na podstawie wiersza. Rodzic pyta:
− Jakie zabawki znajduj? si? na podwórku?
− Co dostarcza dzieciom wspólna zabawa?
4. Karta pracy, cz. 2, str. 57.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=58
Dzieci:
− s?uchaj? rymowanki i imion dzieci.
− ??cz? obrazki dzieci z obrazkami sprz?tów, z których korzysta?y podczas pobytu na placu
zabaw,
− rysuj? po ?ladach rysunków i mówi?, co one przedstawiaj?,
− mówi?, z czego lubi? korzysta? podczas pobytu na placu zabaw.
5. Nasze ulubione zabawy w ogrodzie – wspólne zabawy wed?ug propozycji dzieci.
Rodzic s?ucha propozycji dziecka i organizuje ich ulubione zabawy.
Drogie dzieci przygotowa?y?my dla Was, ró?ne karty pracy- ZA??CZNIK- KATRY. Nad ka?dym zadaniem jest opis, popro?cie Rodziców, aby Wam przeczytali polecenie. Oczywi?cie ka?dy zrobi tyle, ile mo?e. Zadania s? dodatkowe, a ich rozwi?zywanie-wykonanie powinno sprawi? Wam rado?? i satysfakcj?. Mi?ej zabawy Je?yki