06 - 10.04.2020
Witam serdecznie i przedstawiam propozycj? aktywno?ci na bie??cy tydzie?. Wykonujemy tyle ile mo?emy. W zale?no?ci od ch?ci i mo?liwo?ci Waszego dziecka. W tym trudnym dla nas czasie ?ycz? Pa?stwu spokojnych iprzede wszystkim zdrowych ?wi?t.
Pozdrawiam Barbara Kurek
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO –DYDAKYTYCZNEJ
W GRUPIE 3-LATKI TYDZ. 6.04-10.04.
WIELKANOC
1. Porozmawiajmy na temat przed?wi?tecznych porz?dków w domach.
- w domach robione s? teraz porz?dki?
- robi? rodzice?
2. Zabawa ruchowo-na?ladowcza przy piosence o krasnoludkach
Dzieci s?uchaj? piosenki i na?laduj? ruchy sprz?taj?cych krasnoludków.
Pod czerwonym grzybkiem, przy krzaczku poziomek,
maj? krasnoludki swój malutki domek. (bis)
Domek cho? malutki zawsze jest czy?ciutki.
Sprz?taj? w nim co dzie? ma?e krasnoludki. (bis)
Jeden myje okna, drugi ?ciera kurze,
trzeci wielk? miot?? zamiata podwórze. (bis)
3. Porozmawiajmy na temat wielkanocnych zwyczajów
- jak przygotowujemy si? do ?wi?t Wielkanocnych? (porz?dki przed?wi?teczne, wysy?anie kartek ?wi?tecznych, ?wi?cenie palmy wielkanocnej)
- jakie znasz tradycje ?wi?t Wielkanocnych? (?wi?cenie koszyka, robienie pisanek, bia?y obrus, wielkanocne ?niadanie, ?migus-dyngus).
Je?eli dzieci b?d? mia?y trudno?? z podaniem zwyczajów ?wi?tecznych,
mo?emy pomóc zagadkami np.
- Wysy?amy je tym, z którymi nie mo?emy by? w ?wi?ta, a których darzymy szczególn? mi?o?ci? i sympati?, ?ycz?c zdrowych, pogodnych
?wi?t (kartki ?wi?teczne)
- ?wiecimy je na tydzie? przed Wielkanoc?. S? barwne, kolorowe zrobione z ga??zek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów (palma wielkanocna)
- Przewa?nie jest bia?y i na stole le?y .K?ad? na nim sztu?ce, stawiaj? talerze (obrus)
- Jak si? nazywa jajko malowane co na Wielkanoc si? przydaje (pisanka)
- ?ó?ciutkie kuleczki za kurk? si? tocz?. Kryj? si? pod skrzyd?a, gdy wroga zobacz? (kurcz?tka)
- Upleciony ze s?omy, wikliny ch?tnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby te? z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem. (koszyk)
- Ma d?ugie uszy futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewk? i sa?aty listek. (zaj?c)
4.Ogl?danie kartek o tematyce zwi?zanej ze ?wi?tami wielkanocnymi.
- w domu s? kartki ?wi?teczne).
5. Koszyczek wielkanocny: Co wk?adamy do koszyczkarozmowa o znaczeniu potraw:
Baranek - zwyci?stwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek odda? swoje ?ycie za ludzi, by nast?pnie zmartwychwsta? i odnie?? zwyci?stwo nad grzechem, z?em i ?mierci?.
Jajka – symbol ?ycia
W?dlina– symbol zdrowia,
Chleb – symbol dobrobytu i szcz??cia, symbol Cia?a Chrystusa.
Sól – odstraszenie od z?a,
6. S?uchanie wiersza J. Koczanowskiej pt.
„Wielkanoc”
W wielkanocnym koszyczku,
przystrojonym pi?knie,
k?óci?y si? pisanki o najlepsze miejsce.
Ka?da chcia?a spoczywa? tu? obok rze?uchy,
zielonej i puszystej jak mi?kkie poduchy.
Wtem do akcji wkroczy? cukrowy baranek,
zjad? zielon? rze?uch?, przerwa? spór pisanek.
Rozmowa na temat wiersza:
− Co robi?y pisanki w koszyczku wielkanocnym?
− O co si? k?óci?y?
− Jak sko?czy? si? spór?
7. Opowiadanie pt. „Bajeczka wielkanocna”A. Galicy.
Wiosenne s?o?ce tak d?ugo ?askota?o promykami ga??zki wierzby, a? zaspane wierzbowe Kotki zacz??y wychyla? si? z p?czków.
- Jeszcze chwilk? – mrucza?y wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospa?, dlaczego musimy wstawa??
A s?o?ce suszy?o im futerka, czesa?o grzywki i mówi?o:
- Tak to ju? jest, ?e wy musicie by? pierwsze, bo za par? dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na ga??ziach siedzia?o ju? ca?e stadko puszystych Kotków, S?o?ce pow?drowa?o dalej. Postuka?o z?otym palcem w skorupk? jajka – puk-puk i przygrzewa?o mocno.
- Stuk-stuk – zastuka?o co? w ?rodku jajka i po chwili z p?kni?tej skorupki wygramoli? si? malutki, ?ó?ty Kurczaczek.
S?o?ce wysuszy?o mu piórka, na g?owie uczesa?o ma?y czubek i przewi?za?o czerwon? kokardk?.
- Najwy?szy czas – powiedzia?o – to dopiero by?oby wstyd, gdyby Kurcz?tko nie zd??y?o na Wielkanoc.
Teraz S?o?ce zacz??o rozgl?da? si? dooko?a po ??ce, przeczesywa?o promykami ?wie?? traw?, a? w bru?dzie pod lasem znalaz?o ?pi?cego Zaj?czka. Z?apa?o go za uszy i wyci?gn??o na ??k?.
- Ju? czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedzia?o S?o?ce – a co to by by?y za ?wi?ta bez wielkanocnego Zaj?czka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójd? obudzi? jeszcze kogo?.
- Kogo? Kogo? – dopytywa? si? Zaj?czek, kicaj?c po ??ce.
- Kogo? Kogo? – popiskiwa?o Kurcz?tko, staraj?c si? nie zgubi? w trawie.
- Kogo? Kogo? – szumia?y rozbudzone wierzbowe Kotki.
A S?o?ce w?drowa?o po niebie i rozgl?da?o si? doko?a, a? zanurzy?o z?ote r?ce w stogu siana i zacz??o z kim? rozmawia?.
- Wstawaj ?pioszku – mówi?o – ba?, ba?, ju? czas, ba?, ba?.
A to „co?” odpowiedzia?o mu g?osem dzwoneczka : dze?-dze?, dze?-dze?.
Zaj?czek z Kurcz?tkiem wyci?gali z ciekawo?ci szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczy?y, ?e to „co?” ma ?liczny bia?y ko?uszek i jest bardzo ma?e.
- Co to? Co to? – pyta? Zaj?czek.
- Dlaczego tak dzwoni? – piszcza? Kurczaczek.
I wtedy S?o?ce przyprowadzi?o do nich ma?ego Baranka ze z?otym dzwonkiem na szyi.
- To ju? ?wi?ta, ?wi?ta, ?wi?ta – szumia?y wierzbowe Kotki, a S?o?ce g?aska?o wszystkich promykami, nuc?c tak? piosenk?:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurcz?tko z Zaj?cem
Podskakuj? na ??ce.
Wielkanocne Kotki,
Robi?c miny s?odkie,
Ju? wyjrza?y z p?czka,
Siedz? na ga??zkach.
Kiedy b?dzie Wielkanoc
Wierzb? pytaj?
Rozmowa na temat opowiadania:
Co robi?o s?onko?
Kogo obudzi?o jako pierwsze, drugie, ... ?
Dlaczego s?onko budzi?o bazie, kurczaczka, zaj?czka i baranka?
Jakie ?wi?ta zbli?aj? si? do nas wielkimi krokami?
8.Tu pisanka, tam pisanka – ?wiczenia matematyczne.
Zabawa Gdzie s? pisanki?
Chowamy kilka sylwet jajek lub pisanki. Dzieci odszukuj? je i okre?laj? miejsce ich schowania. Liczenie pisanek.
OBSERWACJE
1. Obserwowanie wysiewu owsa do ziemi i rze?uchy na mokrej wacie.
Ziarno owsa mo?na wcze?niej namoczy? w wodzie, by szybciej wykie?kowa?o.
2. Ogl?danie rozbitego jajka, nazywanie jego cz??ci – bia?ko i ?ó?tko.
PROPOZYCJE ZABAW I ?WICZE?
?wiczenia oddechowe – dmuchanie przez rurki do napojów na kuleczki z waty tak, aby si? turla?y.
?wiczenia oddechowe i narz?dów artykulacyjnych.
- nadmuchiwania balonika.
- zlizywania czekolady z warg.
- z?bów poprzez dotykanie ich j?zykiem.
- j?zyka do przodu i cofanie w g??b jamy ustnej.
?wiczenie analizy i syntezy wzrokowej – sk?adanie w ca?o?? poci?tych kartek ?wi?tecznych.
?wiczenia graficzno-ruchowe.
Dzieci wspólnie z rodzicem kre?l? w powietrzu kszta?t du?ego jajka, mówi?c przy tym rymowank?: Jajeczko, jajeczko, b?dziesz pisaneczk?.
Zabawa ruchowa zr?czno?ciowa – Przenosimy jajko. Pi?eczka pingpongowa na?laduje jajko. Dzieci kolejno przenosz? na ?y?ce jajko, staraj?c si?, ?eby nie spad?o z ?y?ki.
Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki.
Dzieci id?c z rodzicem po kole, powtarza tekst rymowanki i kre?li w powietrzu r?kami owale – jajka.
Pisanki, pisanki, jajka kolorowe:
niebieskie, czerwone i pomara?czowe.
Zabawa O której pisance opowiadam?
Opisujemy s?owami dowoln? pisank?. Zadaniem dzieci jest wskazanie odpowiedniej pisanki.
Zaj?czki – zabawa ruchowa. Dzieci s? zaj?czkami, skacz? skokami zaj?czymi. Na sygna? kul? si?, zwijaj? w k??buszki ?pi?.
ZABAWY PLASTYCZNE
Ozdabianie sylwet jajek wzorami malowanymi palcami.
Ozdabianie szablonu jajka przyprawami (pieprz, sól, majeranek, zio?a itp.)
Wykorzystanie kolorowanek wg ch?ci i mo?liwo?ci dzieci
Kolorowanie rysunku koszyczka wielkanocnego
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-3l-kp-cz2.pdf pisanka
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/ks-3l-wyp/mobile/index.html#p=24 str. 12 wykonaj kurczaczka
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_3latek_ksiazka/mobile/index.html#p=36 historyjka obrazkowa str. 34 wskazywanie w?a?ciwego obrazka