20-24.04.2020
OCHRONA PRZYRODY - ?MIECIU, PRECZ
1. Je?eli mamy mo?liwo?? - ogl?danie zdj?? przedstawiaj?cych pi?kno przyrody (z czasopism, kalendarzy itp.) i zdj?? przedstawiaj?cych przyrod? zniszczon? przez cz?owieka.
- miejsca na zdj?ciach bardziej si? wam podobaj?? Dlaczego?
Porozmawiajmy z dzie?mi na temat dbania o przyrod? wokó? nas.
- wiersza S. Karaszewskiego „?mieciu, precz”.
- rano s?o?ce ?wieci,
- na dwór dzieci.
- szczotki w r?kach maj?,
- podwórko zamiataj?!
- papierek od cukierka,
- po soku jest butelka,
- puszka po napoju
I pude?ko. Mo?e twoje?
- nie mo?na w ba?aganie,
Wi?c si? bierzmy za sprz?tanie.
Zmykaj, ?mieciu, do ?mietnika.
Ba?aganie, brudzie, znikaj.
Rozmowa na temat wiersza.
- robi? rano dzieci?
- trzeba robi?, ?eby nie by?o tak za?mieconych miejsc?
Czego jeszcze nie powinni?cie robi? na placu przedszkolnym, w parku i na podwórku? Naprowadzamy dzieci, podaj?c konkretne sytuacje. Np. ?amanie ga??zek drzew, deptanie trawników, zrywanie kwiatów…
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-3l-kp-cz2.pdf str. 11
3. Karta pracy, cz. 2, nr 11.
Kolorowanie boków tych obrazków, na których Lena post?puje w?a?ciwie.
Rysowanie prostych kszta?tów na tackach z piaskiem.
- proste rymowanki np.: Kó?eczko, kó?eczko, b?dzie z ciebie s?oneczko,
- ?uk, drugi ?uk – aby listek powsta? móg?.
- rysuj? ko?o (kilka razy po ?ladzie), a potem kreski – promyki, mówi?c:
LICZYMY MOTYLE
Kolorowe motyle – ?wiczenia matematyczne.
1. Utrwalenie nazewnictwa kolorów.
Opowiadanie o motylach, które pojawi?y si? nad ??k?
Na ??ce budzi?o si? ?ycie. Zakwita?o coraz wi?cej kwiatów, zwierz?ta opuszcza?y zimowe kryjówki i cieszy?y si? promieniami s?o?ca. Powróci?y ptaki. Nad kwiatami fruwa?y ma?e zwierz?ta – owady. Stokrotk?, która wyci?gn??a kwiat do s?o?ca, najpierw odwiedzi? ?ó?ty motyl zwany cytrynkiem.Potem – pi?kny niebieski motyl z rodziny modraszków. Usiad? na stokrotce, skosztowa? nektaru i odfrun??.
Kolejnym go?ciem by? bia?y motyl z ciemnymi plamkami – bielinek kapustnik, zwany tak z powodu jego cz?stego odwiedzania zagonów kapusty, na której ch?tnie sk?ada jajeczka.Gdy dzie? si? powoli ko?czy?, pojawi? si? jeszcze jeden motyl – pomara?czowy – o dziwnej nazwie czerwo?czyk dukacik
?wiczenia w liczeniu.
- motyli.
- w jakim kolorze jest pierwszy, drugi… czwarty motyl.
Zabawa sylwetami motyli.
- sylwet? papierowego motyla je?eli jest z kolorowego papieru)
- dzieci okre?laj? jego kolor, a potem ustawiaj? go wzgl?dem siebie wed?ug
- np. nad sob?, przed sob?, z boku, za sob?, nisko, wysoko.
SEGREGOWANIE ?MIECI
Krótka rozmowa na temat segregowania ?mieci.
- dzieciom, ?e z odzyskanego ze ?mieci papieru mo?na otrzyma? papier, np. na pude?ka na buty, papier toaletowy, a z butelek – tworzywo na pojemniki.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-3l-wyp.pdf str. 13
Nauka wyliczanki.
?limak, ?limak, poka? rogi,
dam ci sera na pierogi.
Jak nie sera, to kapusty,
od kapusty b?dziesz t?usty.
- jak porusza si? ?limak.
NIE NISZCZYMY RO?LIN
Teatrzyk sylwet na podstawie wiersza M. Kownackiej „Czy Agata kocha si? w kwiatach?”
Rozmowa na temat ochrony kwiatów.
- mo?emy zrywa? wszystkie kwiaty?
- powinni?my zrobi? z zerwanymi kwiatami?
- powinni?my zrywa? kwiaty, których jest bardzo ma?o i mog?yby wygin???
Wyja?niamy dzieciom, ?e s? kwiaty (zwierz?ta), których jest bardzo ma?o, i grozi im wygini?cie (kwiaty chronione).S? one pod ochron?, to znaczy, ?e ich zrywanie grozi kar?.
– Dlatego gdy widzicie poza ogrodem kwiaty, których nie znacie, to nie zrywajcie ich. Ogl?dajcie je i w?chajcie.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_3latek_ksiazka/mobile/index.html#p=35
str.33
Zabawa w teatrzyk
Agata:
Jestem sobie Agata – strasznie kocham si? w kwiatach.
Gdy tylko zakwita kwiatuszek, zaraz go zerwa? musz?.
Zerw?, co tylko spotkam: o, tu dzwonek, tu stokrotka,
tulipanek…
Uwij? z nich sobie wianek.
Jaka pi?kna okolica. Ja kwiatami si? zachwycam. (Kuka kuku?ka).
Kuku?eczko, czego szukasz? Co dobrego mi wykukasz?
(Kuku?ka kuka pi?? razy).
O, ?adnie mi wykuka?a?, w szkole pi?tki b?d? mia?a.
Wiewiórki:
Wiewióreczki hopsasa! Po ga??ziach wci?? hasamy!
Pi?knie i g?adko – poskacz z nami, Agatko!
Agatka:
Hopsasa dooko?a – przeszkadzaj? mi te zio?a. (Wyrzuca kwiatki).
Buch! Ten bukiet na traw?. Z wiewiórkami si? zabawi?.
Wiewiórki i Agata:
Hop, wiewiórki, hyc z Agat?.
O, my na to jak na lato.
Hopsasa, z prawa, z lewa,
s?o?ce ?wieci, szumi? drzewa. (Wybiegaj?).
Wró?ki:
W?drujemy po le?nych dró?kach. To my, le?ne wró?ki.
– Ja mam z li?ci kapturek.
– Ja p?aszczyk z ptasich piórek.
– Mam w?osy z mchów i porostów.
– A las kochamy po prostu.
Hej, hej! A któ? to zerwa? i rzuci? na ziemi? kwiaty?
Wi?dn?!
Nie wiecie, czyja to sprawka?
Dzieci:
Agaty!
Wró?ki:
A to si? popisa?a, ani s?owa.
– Przysz?a do lasu kwiaty rabowa?.
– Poniszczy?a, po?ama?a wszystkie kwiaty!
– My nie chcemy tej Agaty!
Kto powie, czy Agata naprawd? si? kocha w kwiatach?
Dzieci:
Nie…
Wró?ka:
Bo ja my?l?, ?e to wielka ro?lin niszczycielka!
Mo?e kto? w?o?y te kwiaty do wody?
Dzieci:
My je we?miemy do k?cika przyrody!
Rozmowa na temat teatrzyku.
- Agata naprawd? kocha si? w kwiatach?
- nazwaliby?cie Agat??
- z kwiatami i innymi ro?linami post?puje si? tak, jak to robi?a Agata?
III
1. S?uchanie rysowanego wierszyka.
Najpierw rodzic mówi wierszyk i rysuje kwiatek. Potem samodzielnie próbuj? to zrobi? dzieci.
Najpierw ko?o, na nim p?atek,
drugi p?atek, trzeci p?atek, czwarty p?atek,
jeszcze kreska – ?odyga – i jest kwiatek.
PRACE PLASTYCZNE
- Kolorowanie rysunku wybranego ptaka
- Wykonanie pracy plastycznej Pojemniki na ?mieci. (dowolna technika)
ZABAWY RUCHOWE I ?WICZENIA
Zabawa ruchowa z elementem dramy – Smutne drzewko i weso?e drzewko.
Dzieci poruszaj? przy d?wi?kach muzyki. Podczas przerwy w grze wcielaj? si? w rol? drzewka, któremu kto? po?ama? ga??zki, ponacina? kor? – pokazuj? min?, postaw? cia?a, jak czuje si? to drzewko. Potem znowu poruszaj? si? przy d?wi?kach muzyki. Podczas przerwy w grze pokazuj?, jak si? czuje drzewko, o które dba ogrodnik, które ma ca?? kor? i ga??zie, rado?nie sobie ro?nie.
Zabawa orientacyjno-porz?dkowa Fruwaj?ce motyle
Zabawa muzyczno-ruchowa Taniec kwiatów.