22-30.06.2020
NADCHODZ? WAKACJE
Cel ogólny:
rozwijanie mowy.
rozwijanie umiej?tno?ci liczenia.
umuzykalnienie dzieci.
uwra?liwianie na zachowanie bezpiecze?stwa
rozwijanie sprawno?ci manualnej.
Cel operacyjny:
Dziecko:
mówi wyra?nie.
liczy w zakresie czterech.
?piewa piosenk?.
wie jak bezpiecznie si? zachowa?
rysuje po ?ladzie, koloruje rysunek.
„ NADCHODZI LATO ”za?. nr 1
"Zabawy z porami roku" – rozwi?zywanie zagadek Iwony Fabiszewskiej
Rodzic mówi dzieciom zagadki o porach roku. Dzieci podaj? rozwi?zanie
Na drzewach li?cie kolorowe.
W sadzie owoce zdrowe.
W spi?arni ró?ne zapasy,
na trudne zimowe czasy (jesie?)
?niegiem pola zasypa?o,
gdzie nie spojrzysz, wsz?dzie bia?o.
Bia?y puszek z nieba leci,
ju? ba?wanka lepi? dzieci (zima)
Bociany z podró?y wracaj?,
wokó? kwiaty rozkwitaj?
Motyle pojawi?y si? na ??ce,
ale dni nie s? jeszcze gor?ce (wiosna)
Jest gor?co, s?o?ce ?wieci.
Na wakacje jad? dzieci.
W wodzie b?d? si? pluska?y
i na pla?y w pi?k? gra?y (lato)
"Pory roku - po??cz w pary" - gra on-line.
https://wordwall.net/pl/resource/2940426/polski/pory-roku
Rodzice odczytuj? napisy a zadaniem dzieci jest umie?ci? odpowiedni obrazek przy napisie
"Zabawy z porami roku" - rozwi?zywanie zagadek muzycznych.
Rodzic w??cza kolejno fragmenty utworów. Dzieci po wys?uchaniu ka?dego fragmentu staraj? si? odgadn??, z jak? por? roku jest on zwi?zany i wykonuj? krótkie improwizacje taneczne np. z chusteczkami.
Jesie? - https://www.youtube.com/watch?v=MR9XZQG7F-4
Zima - https://www.youtube.com/watch?v=u3ATvVg_2Rs
Wiosna - https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI
Lato - https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI
,,Po czym poznajemy, ?e nadchodzi lato?” - ?wiczenie twórcze.
Dziecko próbuje powiedzie?, po czym poznajemy, ?e nadchodzi lato.
„Tato, czy ju? lato?” - Wys?uchanie wiersza B. Szel?gowskiej
Tato, czy ju? lato?
Powiedz, prosz?! Powiedz, tato,
po czym mo?na pozna? lato?
Sk?d na przyk?ad wiadomo, ?e ju? si? zaczyna?
Po prostu:
po s?odkich malinach,
po bitej ?mietanie z truskawkami,
po kompocie z wi?niami,
po ?ycie, które na polach dojrzewa,
po s?owiku, co wieczorami ?piewa,
po bo?kach ucz?cych si? lata?,
po ogrodach ton?cych w kwiatach,
po ?wierszczach koncertuj?cych na ??ce,
po wygrzewaj?cej si? na mleczu biedronce,
po zapachu skoszonej trawy i ró?,
I... ju?!
Rozmowa nt. wiersza:
- Jakie owoce kojarz? si? z latem?
- Co robi? latem zwierz?ta wymienione w wierszu: bociany, ?wierszcze, biedronki?
- Jaki zapach kojarzony jest z latem?
"Tato, ju? lato!" - os?uchanie z piosenk?
https://www.youtube.com/watch?v=6fh_Ioz9Gn8
taniec do piosenki wg w?asnego pomys?u dziecka.
Uk?adanie puzzli on-line "Lato”
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/250643-dzieci-bawi%C4%85ce- si%C4%99-latem
S?ONECZNA I DESZCZOWA POGODA
S?onko i deszczyk – s?uchanie wiersza U. Piotrowskiej
Pada deszczyk, ?wieci s?onko,
B?dzie t?cza ponad ??k?.
Bia?e chmurki tany, tany
Ta?cz? skocznie z promykami.
Sugerowane pytania: Co robi? deszczyk?, Co robi?o s?onko? Z kim ta?czy?y chmurki?, Co pojawi si? nad ??k?, kiedy po deszczu za?wieci s?onko? (Za?. nr. 2 t?cza)
Czym pojedziemy na wakacje?
Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.
Lato, lato na nas czeka,
razem z latem – las i rzeka.
Dzieci mówi? rymowank? – szeptem, z naturalnym nat??eniem g?osu, krzycz?c.
Zabawa dydaktyczna: „Czym pojedziemy na wakacje?”
Nazywanie pojazdów i na?ladowanie ich odg?osów.
?wiczenie w ksi??ce, s. 45
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_3latek_ksiazka/mobile/index.html# p=48
Ogl?danie obrazka. Nazywanie ubra? i zabawek, które Lena przygotowa?a na wakacyjny wyjazd. Okre?lanie, gdzie Lena z rodzicami wybiera si? na wakacje.
Dowolny taniec przy piosence Wakacyjna wyliczanka (s?. B. Szel?gowska,
https://www.youtube.com/watch?v=hXIjlNor91o
I. Konduktorze, konduktorze, czy zabierzesz nas nad morze?
Ref.: Bardzo ch?tnie, raz i dwa, ale zróbcie to co ja.
II. Konduktorze, konduktorze, ka?dy z tob? jecha? mo?e?
Ref.: Poka? bilet, raz, dwa, trzy. Na wakacje jedziesz ty!
Rozmowa o wyjazdach wakacyjnych i na temat piosenki.
Czym jecha?y na wakacje dzieci z piosenki?
Co musia?y mie?, ?eby jecha? poci?giem?
Czym jeszcze mo?emy pojecha? (polecie?) na wakacje?
Wymieniamy ?rodki lokomocji np. samolot, poci?g, samochód osobowy, rower, autobus. Na?ladowanie przez dzieci odg?osów wydawanych przez ró?ne ?rodki lokomocji:
Samolot – sssyyyyyyyy…
Samochód – brum, brum, brum…
Rower (dzwonek) – dzy?, dzy?, dzy?…
Autobus – ter, ter, ter…
Kto to jest konduktor?
O co dzieci pyta?y konduktora?
Zabawa dydaktyczna. Rodzic na?laduje odg?os pojazdu - dziecko odgaduje jaki to pojazd.
Karta pracy, cz. 2, nr 22
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_3latek_karty_pracy_cz2/mobile/index.html#p=46
Rozwiazywanie zagadek o ?rodkach lokomocji. Odszukiwanie w?ród naklejek zdj?? przedstawiaj?cych rozwi?zania zagadek i naklejanie ich w odpowiednich miejscach.
POJAZDY Z FIGUR
Ksi??ka, s. 46.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_3latek_ksiazka/mobile/index.html#p=48
Liczenie obrazków samochodów: du?ych, a potem ma?ych. Porównywanie ich liczby.
Pojazdy z figur – ?wiczenia w liczeniu. (Za?. nr 3)
Mo?emy przygotowa? dziecku figury geometryczne. Dzieci uk?adaj? z wybranych figur sylwet? pojazdu. Nazywaj? swój pojazd. Potem licz? kolejne figury, których u?y?y do u?o?enia pojazdu. Rodzic pokazuje np. kwadrat, a dzieci szukaj? w swoim poje?dzie kwadratów – figur o takim kszta?cie jak pokazywana figura, i je licz?. Tak samo post?puj? z pozosta?ymi figurami.
?wiczenie w ksi??ce, s. 47.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_3latek_ksiazka/mobile/index.html#p=48
Okre?lanie, po czym porusza si? samochód, po czym statek, a gdzie – samolot. Okre?lanie, co robi samochód, co statek, a co samolot.
Zabawy konstrukcyjne – budowanie z klocków gara?y dla samochodów.
Wakacyjny obrazek - ?wiczenie pami?ci wzrokowej. Pokazujemy przez chwil? obrazek przedstawiaj?cy morze z ?aglówk?, rybami, s?o?cem i chmurami.
Potem zakrywamy go, a dzieci wymieniaj? to, co zobaczy?y na obrazku. (Za?. nr.4)
Ksi??ka str.48 - Okre?lanie co robi Lalu?. Wskazywanie jego cienia.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_3latek_ksiazka/mobile/index.html#p=48
BEZPIECZNIE NA WAKACJACH Za?. nr 5
„Bezpieczne wakacje” A. Bober
Gdy na wakacjach
z rodzicami wypoczywasz,
Du?o niezwyk?ych
przygód prze?ywasz.
Nie zapomnij jednak
o rzeczy wa?nej,
By bezpiecze?stwo
zachowa? w sytuacji ka?dej.
Na Przez ulic? przechod?
tylko na pasach zebry,
zielonym ?wietle
i rozgl?daj?c si? bez przerwy.
Wychodz?c na s?o?ce,
nakrycie g?owy zak?adaj,
A na ca?e cia?o krem
przeciws?oneczny nak?adaj.
Podczas k?pieli, b?d?
zawsze pod okiem doros?ego,
By ?aden wypadek
nie zdarzy? Ci si? kolego.
Podczas burzy,
nie wybieraj si? w góry,
A tak?e gdy za oknem,
krajobraz jest szaro- bury.
W pobli?u ulicy
si? nie baw nigdy,
By samochód, autobus czy
tramwaj nie zrobi?y Ci krzywdy.
B?d?c w lesie,
?mieci nie wyrzucaj,
Nie rozpalaj ogniska
i ciszy nie zak?ócaj.
Nie przyjmuj te?
nic od nieznajomego,
Bo przydarzy? mo?e Ci si?
co? bardzo niedobrego.
O numerach alarmowych
nie zapominaj,
Niech je wraz z Tob?
powtórzy ca?a rodzina.
997- to telefon na policje,
tam niepokoj?ce sytuacje
mo?esz zg?osi? wszystkie.
998- wykr?casz,
gdy po?ar zauwa?ysz,
bo wtedy dodzwonisz
si? do po?arnej stra?y.
999- to numer
na pogotowie,
dzwoni?c tam mo?esz innym
i sobie uratowa? zdrowie.
Gdyby? jednak, tych wszystkich
numerów nie umia? zapami?ta?,
Wystarczy o jednym
ogólnym numerze pami?ta?.
112- tam mo?esz wszystko zg?osi?
i o ka?dy rodzaj pomocy poprosi?.
PRACE PLASTYCZNE
- S?oneczna i deszczowa pogoda – rysowanie s?oneczka z promykami do wierszyka:
To ko?o to s?o?ce. Jasne i gor?ce.
Dooko?a kreski d?ugie, to promyki,
które lubi? i chmurki,
z której spadaj? krople deszczu.
- Rysowanie poci?gu z czterema wagonami.
- Wycinanie prostych wzorów narysowanych przez rodzica
- ?wiczenia ruchowo-graficzne. - Dzieci kre?l? w powietrzu za rodzicem obiema r?kami kszta?t morskich fal, a potem kszta?t ryby.
- Wykonanie Wakacyjnego obrazka. – Mo?na wykorzysta? wyci?te z ró?nych czasopism letnie obrazki, wyci?? i przyklei? Kolorowanie dowolnych rysunków zwi?zanych z wakacjami.
- Kolorowanie rysunku Lenki i Lalusia nad morzem(Wyprawka plastyczna nr 17).
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/ks-3l-wyp/mobile/index.html#p=51
- ??czenie kropek.
- Kolorowanie rysunku.
ZABAWY RUCHOWE I ?WICZENIA GIMNASTYCZNE
- Zabawa ruchowo-na?ladowcza Na pla?y. Pytamy, co mo?na robi? na pla?y a dzieci na?laduj? wymienione czynno?ci.
- Ba?ki mydlane zabawa na?ladowcza, ?wiczenia oddechowe- dmuchanie na ba?ki, na?ladowanie ruchu baniek
- Zrywamy kwiaty – zabawa na?ladowcza- na?ladowanie zrywania kwiatów
- Id? kraby – zabawa z elementem czworakowania
- ?wiczenia logopedyczne:
- Szum morza. Dzieci na?laduj? szum morskich fal: mówi?: szszszuuu, szszszuuu, szszszuuu… i poruszaj? odpowiednio r?kami.
- Rybki. - Dzieci na?laduj? ruchy pyszczka rybek – otwieraj? i zamykaj? ?ci?ni?te usta.
- Górskie echo. - Dzieci na jednym wydechu mówi?: Halo, halo, halooooo…
- Owieczki na hali. - Dzieci chodz? na czworakach, na?laduj? pas?ce si? owieczki i baranki, co jaki? czas mówi?: bee, bee, bee…
TOLERANCJA: INNY NIE ZNACZY GORSZY
Podczas wakacji (i nie tylko) mo?emy spotka? dzieci, innych ludzi z ró?nymi problemami zdrowotnymi i powinni?my by? wobec nich tolerancyjni. Co to znaczy? Warto porozmawia? z dzie?mi na ten temat.
Wiersz M. Wi?niewska-Koszela
Nie wiem, co to tolerancja,
Zawsze tylko moja racja,
A ten, kto ma inne zdanie,
Zaraz za swoje dostanie.
"Czy chudzi, czy grubi" - zabawa muzyczno-ruchowa
Przedszkolaku, przypomnij sobie piosenk?. Zata?cz do niej z mama lub tat? (naucz rodzica odpowiednich ruchów)
"Brzydkie kacz?tko" - bajka w oparciu o ba?? J. Ch. Andersena
Obejrzyjcie bajk?:
https://www.youtube.com/watch?v=FtQI_zYlLPY&feature=emb_err_woyt
Przedszkolaku, opowiedz bajk? swoimi s?owami.
Zastanów si?, jak czu?o si? kacz?tko, gdy zobaczy?o siebie po raz pierwszy w odbiciu tafli wody, i wtedy, gdy zobaczy?o swoje odbicie w wodzie, gdy by?o ju? doros?e.
"Lustro" - ?wiczenia wzmacniaj?ce poczucie w?asnej warto?ci.
Rodzic stawia przed dzieckiem du?e lustro, takie, aby by?a widoczna ca?a sylwetka dziecka. Prosi, aby dziecko przyjrza?o si? sobie i powiedzia?o, co u siebie lubi, np. swoje w?osy, oczy, r?ce, to, ?e szybko biega, pi?knie rysuje, pomaga innym, dzieli si? zabawkami itd. Rodzic uzupe?nia wypowied? dziecka, wskazuj?c tylko pozytywne cechy. Na koniec wypowiedzi rodzic mówi: Jeste? wspania?yi dziecko powtarza samodzielnie: Jestem wspania?y!
"Nieidealna" - piosenka Arki Noego
https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=C5yKQ5Hji3s&feature=emb_logo
Przedszkolaku, wciel si? w rol? gitarzysty.
Je?li macie zabawkowy instrument, mo?ecie go wykorzysta?.
Je?li nie, gitar? mo?e by? patelnia lub paletka.
Zagrajcie na "gitarze" do piosenki. Spróbujcie wspólnie za?piewa? refren.
"Akcja - tolerancja" - rozmowa na temat tolerancji.
Rodzic pyta dziecko, czy wie, co oznacza s?owo tolerancja. Wyja?nia jego znaczenie, t?umacz?c, ?e tolerancja polega na akceptowaniu inno?ci jakiej? osoby. Tolerancja to poszanowanie odmienno?ci innych, ich wygl?du, sposobu komunikowania si?, wiary, kultury itd. Rodzic prosi, aby dziecko kilkakrotnie powtórzy?o s?owo tolerancja – dziel?c je rytmicznie (na sylaby)
https://www.youtube.com/watch?v=3i5VwheHszY
WARTE OBEJRZENIA:
- Jeste?my ró?ni - jeste?my równi
https://www.youtube.com/watch?v=3i5VwheHszY
- Wszyscy jeste?my z tej samej bajki - filmik promuj?cy kampani? przeciw wykluczeniu spo?ecznemu osób niepe?nosprawnych
https://www.youtube.com/watch?v=XAINfR3l16I
- Co to jest tolerancja? - w opinii dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=I8E8ZhB8eVA
- Tolerancja - piosenka Sokrates TV
https://www.youtube.com/watch?v=k5U_GPocnts
- Ka?dy jest inny - Piosenka ZoZi
https://www.youtube.com/watch?v=UrBmQBMnayE
- Piosenka o szacunku dla innych - Ma?a Orkiestra Dni Naszych
https://www.youtube.com/watch?v=DL5CDJSRs0k