01-05.06.2020
Witamy wszystkie Zaj?czki. Otrzymali?cie zadania na nowy tydzie?. Propozycje dodatkowych aktywno?ci dla dzieci, równie? b?d? si? pojawia? na naszej grupie Zaj?czków . Pozdrawiamy Pani Gra?ynka i Pani Beatka.
Temat „Niby tacy sami, a jednak inni”- dostrzeganie i szanowanie odmienno?ci innych dzieci.
1. Film edukacyjny „My Dzieci ?wiata”. Jeste?my Dzie?mi | Dzie? Dziecka 2020 | Wierszyk | Bajki po Polsku.
https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0
2. Piosenka dla dzieci Majka Je?owska - Wszystkie dzieci nasze s?.
https://www.youtube.com/watch?v=gCoFVxMit4o
3. ?piewaj?ce Brzd?ce - Jeste?my dzie?mi - Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
4. S?uchanie opowiadania Agaty Widzowskiej J?zyk migowy.
Ksi??ka (s. 74–75) dla ka?dego dziecka.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-ks/mobile/index.html#p=77
Od samego rana Ada przygotowywa?a si? na spotkanie z now? kole?ank?, Kasi?. Okaza?o si?,
?e tata Kasi jest bardzo zdolnym architektem i b?dzie pracowa? w tym samym biurze co tata Ady i Olka. Obie rodziny umówi?y si? w ma?ej kawiarence w galerii, tu? obok bawialni dla dzieci. Ada bardzo lubi?a poznawa? nowe osoby i rozmawia? z nimi o tym, w co lubi? si? bawi?. Tym razem Ada by?a szczególnie przej?ta spotkaniem, bo dowiedzia?a si? od rodziców, ?e Kasia nie s?yszy.
– Na ?adne ucho? – dopytywa?a si? Ada. – Ani troszeczk?? – Ani troszeczk?.
– To jak my si? b?dziemy bawi??
– Jestem pewna, ?e znajdziecie na to sposób – u?miechn??a si? mama.
Ada próbowa?a zatyka? sobie uszy i prosi?a Olka, ?eby co? do niej mówi?.
– Mam fajn? siostr? – powiedzia? Olek.
– Co mówisz? – spyta?a Ada.
– Moja siostra jest najlepsz? siostr? na ?wiecie!
– Ecie-pecie? Nic nie rozumiem… Tej Kasi musi by? bardzo trudno – stwierdzi?a Ada.
W galerii panowa? gwar. Z g?o?ników p?yn??a muzyka, w bawialni s?ycha? by?o piski i ?miech
rozbawionych dzieci. Obie rodziny przywita?y si? s?owami „dzie? dobry” i poda?y sobie r?ce. Ada stan??a naprzeciwko Kasi i nie wiedzia?a, czy ma co? powiedzie?, czy nie. Przecie? Kasia i tak nie us?yszy. Jednak dziewczynka u?miechn??a si? i r?kami zrobi?a przyjazny gest. Ada zrozumia?a, ?e to jest powitanie, i odpowiedzia?a takim samym gestem. Potem Kasia wskaza?a bawialni? i dziewczynki pobieg?y razem na zje?d?alni?. Po chwili rado?nie nurkowa?y w basenie z kolorowymi pi?eczkami. Kasia uk?ada?a z r?k ró?ne znaki, a Ada próbowa?a odgadn?? ich znaczenie. Gdy chcia?a zaj?? si? rysowaniem i kolorowaniem, Ada od razu zrozumia?a, o co chodzi. Wspólnie narysowa?y s?onia z wielkimi uszami, a na tych uszach namalowa?y wszystko, co symbolizuje d?wi?ki: ptaki, tr?bk?, gitar?, ?piewaj?c? pani?, a nawet samolot odrzutowy. Potem bawi?y si? w teatrzyk d?oni i okaza?o si?, ?e palcami mo?na pokaza? wiele rzeczy. Czasami Ada si? myli?a i nie potrafi?a czego? zrozumie?, ale to by?o bardzo zabawne. Jak wiele mo?na powiedzie?, nie u?ywaj?c s?ów!
Wieczorem Ada wci?? rozmy?la?a o Kasi i o tym, jak wspaniale si? z ni? bawi?a. Tata powiedzia? córeczce, ?e osoby nies?ysz?ce porozumiewaj? si? j?zykiem migowym.
– Czy ja te? mog? si? nauczy? tego j?zyka? – zapyta?a Ada.
– Oczywi?cie. A teraz zgadnij, co chc? ci przekaza? – tata przytuli? Ad? i poca?owa? j? w czo?o. – Dobranoc i kocham ci?! – zawo?a?a Ada i odpowiedzia?a tym samym gestem. – Zrozumia?e?, tatusiu? Tata u?miechn?? si? i pokiwa? g?ow?. Mi?o?? nie potrzebuje s?ów
? Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w ksi??ce.
Ksi??ka (s. 74–75)
− Jak nazywa si? j?zyk, którym porozumiewa si? Kasia?
− Jakby?cie si? czuli, gdyby?cie nie s?yszeli tego, co kto? mówi?
− Spróbujcie, jak Ada, zatka? uszy i sprawdzi?, czy rozumiecie, co mówi kolega/kole?anka.
5. Zabawa ruchowo-pantomimiczna „Wiem, co chcesz pokaza?”.
Dziecko pokazuje czynno??, rodzic je na?laduje i odwrotnie, pokazuj?
sobie nawzajem – ruchem cia?a, gestem i mimik? – ró?ne czynno?ci, np.
powitanie si?, czesanie, bieganie, mycie si?, pomaganie, pocieszanie, niezgodzenie si? na
co?, zastanawianie si?, okazanie zdziwienia itp. Dziecko- rodzic odgaduj?, co chcia?o przekaza? (o czym poinformowa?).
6. Zabawa „Wodny masa?”. Odtwarzacz CD, nagranie melodii o zró?nicowanym tempie.
Dzieci, w rytm muzyki, rysuj? palcem na plecach rodzica, np. kropki, kreski pionowe, poziome, linie faliste, stukaj? opuszkami palców itp. Na koniec masa?u potrz?saj? d?o?mi, tak jakby strzepywa?y wod? z r?k.
7. Prawdziwy przyjaciel – rozmowa inspirowana wierszem Jadwigi Koczanowskiej „Przyjaciel”.
Nie musisz mie? przyjació? stu,
nie musisz mie? dziesi?ciu,
wystarczy, by? jednego mia?,
a to ju? wielkie szcz??cie.
Przyjaciel to jest taki kto?,
kto zawsze ci? zrozumie,
gdy dobrze jest – to cieszy si?,
gdy ?le – pocieszy? umie.
Przyjaciel to jest taki kto?,
kto nigdy nie zawiedzie,
a poznasz go, bo z tob? jest,
gdy co? si? nie powiedzie.
• Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
− Ilu przyjació? wystarczy mie??
− Kogo mo?emy nazwa? przyjacielem?
− Po czym mo?na pozna? przyjaciela?
Wypowiadanie si? na temat: Co to znaczy by? dobrym koleg? i przyjacielem?
8. Karta pracy, cz. 2, nr 56
Dzieci:
− ogl?daj? obrazki i mówi? o tym, co na nich widz?,
− mówi?, w co ubrane s? dzieci z ró?nych krajów,
− licz? palce, które pokazuj? dzieci,
− mówi?, ile lat maj?: Ada, Paloma, Diego i Kazuo,
− Jakie s? dzieci na ca?ym ?wiecie?
− Co to znaczy, ?e dzieci na ca?ym ?wiecie s? takie same?
− Co najbardziej dzieci lubi? robi??
Karta pracy, cz. 2, nr 57
Dzieci:
− s?uchaj? rymowanki i imion dzieci.
− ??cz? obrazki dzieci z obrazkami sprz?tów, z których korzysta?y podczas pobytu na placu
zabaw,
− rysuj? po ?ladach rysunków i mówi?, co one przedstawiaj?,
− mówi?, z czego lubi? korzysta? podczas pobytu na placu zabaw.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=59
9.Zabawy ruchowe przy wierszu Bo?eny Formy.
Tekst wiersza: Dzieci:
Ta?czy? wszyscy lubimy, - poruszaj? biodrami, na?laduj?c taniec,
du?e ko?o robimy.
Teraz g?o?no tupiemy -tupi?,
klaska? dobrze umiemy. - klaszcz?,
Wiemy, co to jest ko?o, -rozpoczynaj? marsz po okr?gu ko?a,
w nim idziemy weso?o. -w dalszym ci?gu maszeruj?, klaszcz?c,
Na b?benku gra mama, -. uderza jak w b?benek,
zata?czymy dzi? dla niej. - wykonuj? obrót
10. S?uchanie wiersza Agaty Widzowskiej „Dzieci na Ziemi”.
Na kuli ziemskiej bawi? si? dzieci, cieplutkie s?onko dla nich wci?? ?wieci,
a ksi??yc mruga oczkiem na niebie do wszystkich ludzi, równie? do ciebie.
Zulu z Afryki chodzi po drzewach, a Chinka Inka jak ptaszek ?piewa.
Eskimos Bubu gra w pi?k? z fok?, na s?oniu je?dzi Hindus Namoko.
Dzieci si? ró?ni? kolorem skóry, jednak s? dumne ze swej kultury
I cho? w dziwacznych mówi? j?zykach, pragn? si? bawi?, ta?czy? i bryka?!
Inka i Zulu, Bubu, Namoko – chc? by? kochane, ?mia? si? szeroko,
je?? smako?yki, dba? o zwierz?ta, a zamiast wojen mie? tylko ?wi?ta!
Niech wam si? spe?ni? wszystkie marzenia- tak robi?c obrót, powiada Ziemia.
• Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
− O jakim ?wi?cie by?a mowa?
− Jakie s? dzieci na ca?ym ?wiecie?
− Co to znaczy, ?e dzieci na ca?ym ?wiecie s? takie same?
− Co najbardziej lubi? robi? dzieci?
− Jakie imiona mia?y dzieci z wiersza?
Ch?tne dzieci wypowiadaj? imiona dzieci, dziel?c je rytmicznie (na sylaby).
11. Kolorowanki do druku:
-Eskimos
https://dzidziusiowo.pl/file/dzidziusiowo-kolorowanki-do-wydruku-dzieci-swiata-Eskimos.pdf
- Chi?czyk:
https://dzidziusiowo.pl/file/dzidziusiowo-kolorowanki-do-wydruku-dzieci-swiata-Chinczyk.pdf
- Indianin:
https://dzidziusiowo.pl/file/dzidziusiowo-kolorowanki-do-wydruku-dzieci-swiata-Indianin.pdf
- Murzynek:
https://dzidziusiowo.pl/file/dzidziusiowo-kolorowanki-do-wydruku-dzieci-swiata-Murzynek.pdf
- Meksykanin:
https://dzidziusiowo.pl/file/dzidziusiowo-kolorowanki-do-wydruku-dzieci-swiata-Meksykanin.pdf
12. ?wiczenia ruchowe – na?ladowanie chodzenia po ró?nym pod?o?u i w ró?nych warunkach.
Dzieci na?laduj? chodzenie, Np.
− po piasku,
− po kamieniach,
− gdy wieje mocny wiatr,
− przez rw?cy strumyk,
− po g??bokim ?niegu…
ZADANIA DLA 5-LATKÓW
1. Dzieci s?uchaj? tekstu czytanego przez rodzica. Ksi??ka (s. 82–83)
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=84
• Wyja?nienie poj?cia tolerancja.
Tolerancja oznacza cierpliwo?? i wyrozumia?o?? dla odmienno?ci. Jest poszanowaniem
cudzych uczu?, pogl?dów, upodoba?, wierze?, obyczajów i post?powania, cho?by by?y
ca?kowicie odmienne od w?asnych albo zupe?nie z nimi sprzeczne. Wspó?cze?nie rozumiana tolerancja to szacunek dla wolno?ci innych ludzi, ich my?li i opinii oraz sposobu ?ycia.
− Czy ch?opcy byli tolerancyjni?
− Czy znacie inne przypadki braku tolerancji? (Wy?miewanie si? z ludzi o innym kolorze skóry, innego wyznania…).
− Czy nale?y wy?miewa? si? z kogo?, dlatego ?e jest gruby, je?dzi na wózku…?
2. Karta pracy, cz. 4, s. 54 i 55
Rysowanie siebie w swoim ulubionym ubraniu, ze swoj? ulubion? zabawk?. Kolorowanie
ramki swoim ulubionym kolorem. Samodzielne pisanie swojego imienia i nazwiska przy pomocy rodzica.
Kolorowanie w ka?dej parze ci??szego przedmiotu. Ko?czenie rysowania wag wed?ug wzoru.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=57
3. ?wiczenia: oddechowe, artykulacyjne i s?uchowe, na podstawie wiersza Ewy Ma?gorzaty Skorek „ Dni tygodnia”.
Jakie nazwy dni tygodnia znamy?
Czy wszystkie nazwy dni pami?tamy?
Je?li kto? lubi takie zadania,
niech si? zabiera do wyliczania.
Powietrza du?o buzi? nabiera
i na wydechu niech dni wymienia:
− poniedzia?ek, wtorek, ?roda, czwartek, pi?tek, sobota, niedziela.*
Je?li za trudne by?o zadanie,
?wicz dalej z nami to wyliczanie.
− Poniedzia?ek, wtorek, ?roda, czwartek, pi?tek, sobota, niedziela.*
W miejscach oznaczonych * dzieci – na jednym wydechu – nazwy dni tygodnia.
4. S?uchanie wiersza Ewy Ma?gorzaty Skorek „ Nazwy miesi?cy” – utrwalanie nazw miesi?cy.
W miejscach oznaczonych * dzieci powtarzaj? – na jednym wydechu – nazwy miesi?cy.
Jakie miesi?ce w roku mamy?
Czy wszystkie nazwy miesi?cy znamy?
Komu nie sprawi trudu zadanie,
niech rozpoczyna ich wyliczanie.
Powietrza du?o buzia nabiera
i na wydechu nazwy wymienia:
stycze?, luty, marzec, kwiecie?, maj, czerwiec, lipiec, sierpie?, wrzesie?, pa?dziernik, listopad, grudzie?. *
Je?li za trudne by?o zadanie, ?wicz dalej z nami to wyliczanie:
− stycze?, luty, marzec, kwiecie?, maj, czerwiec, lipiec, sierpie?, wrzesie?, pa?dziernik*, listopad, grudzie?.
5. Karty pracy, cz. 4, s. 56–57.
Patrzenie na obrazek. Opowiadanie, co si? na nim dzieje. Odszukiwanie na du?ym obrazku
przedmiotów, ro?lin umieszczonych na dole kart.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=58
6. Karta pracy, cz. 4, s. 58 i 59
Opowiadanie o tym, jak Olek i Ada obchodzili Dzie? Dziecka. Uk?adanie zda? o ka?dym
obrazku. Pisanie samodzielnie imienia dziecka. Ozdabianie pola z imieniem.
Rysowanie szlaczków po ?ladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie rybek i fal po ?ladach. Ko?czenie rysowania rybek wed?ug wzoru. Kolorowanie ich.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=61
7. S?uchanie tekstu Jolanty Kucharczyk Moje uczucia.
?al mi minionych wakacji, urodzin, które ju? by?y,
i tego, ?e odwiedziny babci ju? si? sko?czy?y.
Smutno, ?e tata wyjecha?, mama tak ma?o ma czasu,
i z?o?? mnie bierze, ?e brat mój robi tak du?o ha?asu.
Tu, w moim sercu, mieszkaj? uczucia: mi?o??, rado?? i smutek.
Czasem jestem tak bardzo szcz??liwy, lecz czasem tak?e si? smuc?.
W kieszonce kasztan na szcz??cie o tym wci?? przypomina,
?e wszystko, co jest tak smutne, kiedy? z czasem przemija.
Zobacz, ju? si? u?miechasz, bo znowu b?d? wakacje,
tata nied?ugo ju? wróci, z mam? pójdziesz na spacer.
Po burzy zawsze jest t?cza, po deszczu s?o?ce znów ?wieci,
po chwilach trudnych i smutnych znowu szcz??liwe s? dzieci.
• Rozmowa na temat tekstu.
− Co mieszka w sercu?
− Czy zawsze jest nam weso?o?
− Czy zdarza si?, ?e co? was smuci?
− Czy zdarza si?, ?e co? was z?o?ci?
• Rysowanie na kartkach tego, co cieszy dzieci, i tego, co je smuci.
Dla ka?dego dziecka: kartka podzielona na pó? – w lewym górnym rogu rysunek chmurki,
a w prawym górnym rogu – s?oneczka, kredki. Po lewej stronie kartki (chmurka) rysuj? to, co je smuci, a po prawej stronie (s?onko) – co je cieszy.