20-24.04.2020
Witamy Was serdecznie. Przedstawiamy kolejne zadania na bie??cy tydzie?. Ka?dy wykona tyle, ile b?dzie móg?. Przesy?ajcie zdj?cia na Grup? Zaj?czków. Pozdrawiamy. Pani Gra?ynka i Pani Beatka.
Temat” Wiosna na wsi.”
1. Film edukacyjny” Co s?ycha? na wsi.”
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831
Rozwi?zywanie zagadki. Kolorowanka.
W oborze spokojnie stoi,
kiedy gospodyni j? doi.
Mo?e by? czarna, bia?a, bordowa.
Ka?dy ju? wie, ?e to jest... (krowa)
https://www.e-kolorowanki.eu/zwierzeta/mala-i-duza-krowa-kolorowanka/
2. S?uchanie opowiadania Ewy Stadtmüller Wiejskie ustronie.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-ks/mobile/index.html#p=65
– Nie uwierzycie, co si? nam przytrafi?o! – opowiada? przy kolacji dziadzio. – Postanowili?my z babci? zabra? was na par? dni na wie?, wi?c zacz??em szuka? gospodarstwa agroturystycznego po?o?onego w jakiej? ?adnej i spokojnej okolicy. Znalaz?em. Miejsce dobrze mi znane. Patrz? na nazwisko gospodarza – co? takiego! Mój kolega z dzieci?stwa te? nazywa? si? Maciszek, ale na imi? mia? Sta?, a nie Janusz. Dzwoni?. I có? si? okazuje…? – ten Janusz to rodzony syn Stasia.
Ale by?o rado?ci! Sta? zaprosi? nas do siebie razem z wnukami.
– Pojedziemy na wie?? – ucieszy?a si? Ada.
– Oczywi?cie – je?li rodzice si? zgodz? – zaznaczy?a babcia.
Na szcz??cie mama z tat? nie mieli nic przeciwko temu. Olkowi zdawa?o si? nawet, ?e tata
pu?ci? oko do mamy, zupe?nie jakby chcia? powiedzie?: „Nareszcie b?dziemy mieli troch? czasu tylko dla siebie”.
Gospodarstwo agroturystyczne, pod wdzi?czn? nazw? „Ustronie”, okaza?o si? miejscem
wymarzonym na odpoczynek. Pan Sta? nie ukrywa? wzruszenia.
– Wasz dziadek przyje?d?a? tu z rodzicami na wakacje – opowiada? Olkowi i Adzie. – Chodzili?my razem na grzyby i jagody, pa?li?my krowy…
– Ma pan krowy? – zainteresowa? si? natychmiast Olek.
– A mam – u?miechn?? si? kolega dziadka. – Ta starsza to Jagoda, a ta m?odsza – Malina.
– A kaczuszki? – chcia?a wiedzie? Ada.
– Kaczuszki te? s?.
Ca?e popo?udnie dzieci sp?dzi?y na zwiedzaniu stajni, obory i kurnika. Adzie najbardziej
podoba?o si? karmienie kur i kaczek, a Olkowi – królików. Oboje z zachwytem przygl?dali si?, jak pan Sta? czy?ci konia.
– Co prawda do pracy w polu u?ywam traktora – opowiada? pan Sta? – ale kiedy do Janusza
przyjad? go?cie, to ka?dy dzieciak marzy, ?eby wsi??? na prawdziwego rumaka.
Olkowi natychmiast za?wieci?y si? oczy.
– A czy ja… te? móg?bym si? przejecha?? – zapyta? z nadziej? w g?osie.
– Na koniu czy na traktorze? – chcia? wiedzie? pan Sta?.
– Jak znam mego wnuka, to na jednym i drugim – za?mia? si? dziadzio.
Trzy dni przelecia?y jak z bicza strzeli?. W tym czasie dzieci zd??y?y zaprzyja?ni? si? z Burym, który okaza? si? nadzwyczaj spokojnym koniem. Z Olkiem i Ad? na grzbiecie spacerowa? po ca?ym gospodarstwie, a w tym czasie prowadz?cy go za uzd? pan Stanis?aw opowiada?, jak mu si? gospodarzy. Okaza?o si?, ?e ma du?e pole, na którym uprawia rzepak.
– Musicie przyjecha? w maju – zaprasza?. – Zobaczycie, jak pi?knie kwitnie.
– Jak ty sobie, Stasiu, z tym wszystkim radzisz? – nie kry? uznania dziadzio.
– Wstaj? o pi?tej, oporz?dzam zwierz?ta, a potem po kolei robi si?, co trzeba – odpar? zadowolony gospodarz.
– Wiesz, dziadziu, chyba b?d? rolnikiem – zwierzy? si? Olek, gdy trzeba by?o po?egna? wiejskie „Ustronie” i rusza? do miasta.
– By?by? gotów na tak ci??k? prac?? – zdziwi? si? dziadzio.
– Jasne – kiwn?? g?ow? Olek.
– A na wstawanie o pi?tej rano?
– Nad tym musia?bym jeszcze popracowa?… – przyzna? si? najwi?kszy ?pioch w rodzinie.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji.
- Co zobaczy?y dzieci w gospodarstwie syna pana Stasia?
− Co robili Olek i Ada podczas wizyty w gospodarstwie?
− Jakie obowi?zki ma do wykonania rolnik?
• Karta pracy, cz. 2, nr 33.
Dzieci:
− nazywaj? zwierz?ta i dziel? ich nazwy rytmicznie (na sylaby),
− koloruj? rysunki dwóch wybranych zwierz?t,
− rysuj? po ?ladzie drog? konia do stajni.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=34
3. Kolorowanki „ Zwierz?ta na wsi”:
- konik:
- prosiaczek:
- kogut:
file:///C:/Users/LENOVO/Downloads/kolorowanka-Kogut%20kolorowanka%20dla%20dzieci%20darmowa.pdf
- owieczki:
file:///C:/Users/LENOVO/Downloads/kolorowanka-Kolorowanka%20-%20Owce.pdf
4. S?uchanie odg?osów zwierz?t na wiejskim podwórku
Zwierz?ta dla dzieci na wsi – odg?osy zwierz?t- bajki dla dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=efqoaJvBjWU
5. DZIADEK FAJN? FARM? MIA? – ?piewanki.tv - piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ
• Zabawy konstrukcyjne – budowanie domu dla ulubionego wiejskiego zwierz?cia.
? Rozwi?zywanie zagadek: Na ?niadanie owies je,
czasem r?eniem wita ci?. (ko?)
Ma ryjek i ma?e kopytka.
Wszystko ?adnie zjada
ze swego korytka. (?winia) Ptak domowy, jajka znosi
i o ziarnka, gdacz?c, prosi. (kura)
Je traw? na ??ce, czasem ?aty ma.
A gdy rolnik j? wydoi,
to mu mleko da. (krowa)
Kiedy idzie poln? ?cie?k?,
kwacze g?o?no: kwa, kwa, kwa. (kaczka)
• Karty pracy, cz. 2, nr 34–35.
Dzieci:
− na?laduj? odg?osy zwierz?t – m?odych i doros?ych,
− nazywaj? zwierz?ta, które s? na zdj?ciach; otaczaj? p?tlami zwierz?ta, które s? zwrócone
w t? sam? stron?.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=37
• Rytmiczne dzielenie nazw zwierz?t (na sylaby). Rozpoznawanie nazw zwierz?t wypowiadanych sylabami. (Obrazki lub zdj?cia przedstawiaj?ce zwierz?ta wiejskie).
• Ma?a poduszka – ?wiczenie wyrabiaj?ce prawid?ow? postaw?.
Dzieci k?ad? poduszeczk?( lub co? innego, mi?kkiego) na g?owach i, wyprostowane, unosz?c kolana, maszeruj? . Na klaskanie wykonuj? zadania.
Dzieci:
Jedno kla?ni?cie, wykonuj? obrót wokó? siebie, przechodz? powoli do przysiadu,
trzy kla?ni?cia , przechodz? do pozycji stoj?cej, wykonuj? podskoki w wolny tempie.
• Karta pracy str. 36.
Dzieci:
− ??cz? obrazki zwierz?t z ich cieniami,
− rysuj? w ogonie ka?dego koguta tyle piór, ile wskazuje liczba kropek na karteczce.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=38
? S?uchanie wiersza Iwony Fabiszewskiej „Domy zwierz?t”.
W chlewiku mieszka ?winka, korytko stoi tam,
a w budzie siedzi piesek; nie lubi, gdy jest sam.
W kurniku kury gdacz?, noc? na grz?dach ?pi?,
a konie stoj? w stajniach i g?o?no czasem r??.
A krowy? Pewnie wiecie, obora to ich dom.
Gdy wróc? ju? z pastwiska, tu mucz? piosnk? sw?.
? Rozmowa na temat wiersza.
- O jakich zwierz?tach by?a mowa w wierszu?
- Jak nazywa si? dom ?winki (psa, konia, kury, krowy)?
-Jakie jeszcze inne zwierz?ta oprócz kury mog? mieszka? w kurniku?
Zabawy na ?wie?ym powietrzu. Wykorzystanie talerzy papierowych.
• Zabawa ruchowa z elementem rzutu – Lataj?ce talerze. Rzucamy talerzem w gór?.
? Zabawa z odciskaniem talerza. Dzieci odciskaj? w piasku ?lad talerza, tworz? np. kwiatek, s?o?ce, itp.
? Wiersz Iwony Ró?y Salach „Bajka”.
Zapraszam dzieci na bajk?, w której kot pali fajk? –
pyku, pyku, pyk.
Ja sama jej nie pami?tam, wi?c bajk? powiedz? zwierz?ta.
– Ko, ko – kokoszka zacz??a i szybko odfrun??a.
– Kukuryku! – zapia? kogutek i jeszcze szybciej uciek?.
– Gul, gul – indyki pisn??y.
– Mee – potem kozy zacz??y.
– G?, g? – g?ski zag?ga?y, lecz bajki mówi? nie chcia?y.
– Kwa, kwa – kaczki krzykn??y.
– Kwi, kwi – ?winki kwikn??y.
– Muuu – g?o?no rykn??a krowa.
– Beee – baran jej zawtórowa?.
– Miau, miau – kotki zapiszcza?y.
– Ihaha – koniki g?os da?y.
– Hau, hau, hau – krzykn??y szczeniaczki.
G?osów by? wybór taki!
Zwierz?ta rycza?y, becza?y, kwaka?y, gdaka?y i pia?y,
szczeka?y, g?ga?y, miaucza?y, lecz bajki nie powiedzia?y.
• Rozmowa na temat wiersza:
− Jakie zwierz?ta wyst?pi?y w wierszu?
− Jakimi g?osami odzywa?y si? zwierz?ta?
− Dlaczego zwierz?ta nie opowiedzia?y bajki?
? Lepienie z plasteliny” Moje ulubione zwierz?tko z wiejskiego podwórka”, lub „ W wiejskiej zagrodzie”.
ZADANIA DLA 5-LATKÓW:
• Karta pracy, cz. 4, s. 3.
Rysowanie szlaczków po ?ladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie po ?ladzie drogi kury
do kurnika.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=5
• ?wiczenia z tekstem. Dzieci s?uchaj? tekstu czytanego przez rodzica.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=65
• Karty pracy, cz. 4, s. 4–5.
Nazywanie zwierz?t, które grupa Ady zobaczy?a na wsi w gospodarstwie agroturystycznym. Odszukiwanie zwierz?t znajduj?cych si? w p?tlach na du?ym obrazku.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=6
• Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 68- 71
• Okre?lanie, co przedstawia obrazek. Podawanie pierwszej g?oski z jego nazwy.
• Rysowanie po ?ladach rysunków. • Podawanie g?osek, jakimi rozpoczynaj? si?
s?owo ?ubr i nazwy rysunków. • Zaznaczanie liter ?, ? w wyrazach.
Rysowanie drogi kury do kurnika. Rysowanie po ?ladach.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/przygotowanie-czytania-pisania/mobile/index.html#p=71
• Karta pracy, cz. 4, s. 6 i 7
Na?ladowanie g?osów zwierz?t przedstawionych na zdj?ciach. Otaczanie zielon? p?tl?
zwierz?t, które maj? dwie nogi, a czerwon? p?tl? tych, które maj? cztery nogi. Nazywanie
zwierz?t, które s? w jednej p?tli, i tych, które s? w drugiej p?tli.
Rysowanie kotków wed?ug wzoru. Kolorowanie drugiego kotka, licz?c od lewej strony.
• Podzia? na sylaby nazw zwierz?t z wiejskiego podwórka.
? Olek i Ada zastanawiaj? si?, która tasiemka jest d?u?sza. Zastanówcie si?, jak to sprawdzi?.
Kolorowanie tasiemek. Ko?czenie rysowania kurcz?t wed?ug wzoru. Kolorowanie trzeciego kurcz?cia, licz?c od prawej strony.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=9
• Karta pracy, cz. 4, s. 8 i 9.
Kolorowanie tak samo puzzli ze zdj?ciami doros?ych zwierz?t i ich dzieci. Nazywanie mam
i ich dzieci. Czytanie ca?o?ciowe nazw zwierz?t przedstawionych na zdj?ciach.
Ogl?danie obrazka, odszukiwanie na nim ?ladów zwierz?t. ??czenie obrazków zwierz?t z ich
?ladami. Czytanie z nauczycielem (lub samodzielnie) nazw zwierz?t. Naklejanie zdj?? zwierz?t w odpowiednich miejscach.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=11