30.03-03.04. 2020
Temat „Wiosenne przebudzenia”- wzbogacanie wiadomo?ci przyrodniczych, obserwowanie zmian zachodz?cych w przyrodzie w zwi?zku z nadej?ciem wiosny.
1. Powtarzanie rymowanki, wypowiadanie jej w ró?nych pozycjach stoj?c, le??c, kucaj?c, skacz?c- „ Ju? sko?czy?a nam si? zima, teraz wiosna si? zaczyna”.
2. Zaj?cie przyrodnicze inspirowane opowiadaniem Barbary Szel?gowskiej ” Leniwa cebulka”:
Powoli zbli?a?a si? wiosna. Tak naprawd? chyba wcale jej si? nie ?pieszy?o. Za oknem raz
prószy? ?nieg, a raz kropi? deszcz. Nic nie zapowiada?o zmiany pogody, mimo ?e marzec powoli dobiega? ko?ca. Pani poprosi?a dzieci o przyniesienie do przedszkola plastikowych doniczek. Zaraz po ?niadaniu grupa Olka wyruszy?a do sklepu ogrodniczego i zakupi?a cebulki.
– Prosz? pani, co b?dziemy robi? z tymi cebulkami? – zapyta?a zaciekawiona Kasia po powrocie ze sklepu.
– Kasiu, to w?a?nie na wiosn? co roku przyroda budzi si? do ?ycia. Je?eli swoj? cebulk? wsadzisz do doniczki z ziemi?, po kilku dniach wykie?kuje z niej szczypiorek.
– Ale chyba trzeba b?dzie j? podlewa? – doda? Olek.
– Zgadza si?, Olku. Musimy tak?e postawi? nasze doniczki z cebulkami na parapecie najbardziej nas?onecznionego okna. Wszystkie ro?liny potrzebuj? ?wiat?a, inaczej nie urosn?.
Czyli ro?linom potrzebne s? ziemia, woda i ?wiat?o. Kto ju? posadzi? swoj? cebulk? – tak jak
pokazywa?am – mo?e j? podla? i postawi? na parapecie. My?l?, ?e gdy wiosna zobaczy nasze
ro?linki, od razu zago?ci u nas na dobre.
– Moja na pewno wyro?nie pierwsza – przechwala? si? Bartek.
– Nie. Ja swoj? lepiej podla?em – zawo?a? Maciek.
– Ale moja by?a najwi?ksza – doda? Olek.
Min??o kilka dni. Wszystkie dzieci sumiennie podlewa?y kie?kuj?ce ro?linki i je porównywa?y. Olek bardzo si? martwi?, bo tylko jemu nie chcia?o nic wyrosn??.
– Jaka? leniwa ta twoja cebulka – ?artowa? z Olka Bartek. – Spójrz, jaka moja jest du?a.
Olkowi zrobi?o si? bardzo przykro. Wszystkie doniczki zazieleni?y si? – z wyj?tkiem jego.
Ch?opiec patrzy? z zazdro?ci? na rosn?ce ro?linki. Zasmucony, poszed? bawi? si? samochodami.
– Olek, chod? tu szybko – zawo?a?a Kasia tu? przed obiadem. – Co? si? zazieleni?o w twojej
doniczce. To na pewno szczypiorek!
Wszystkie dzieci zacz??y z uwag? ogl?da? doniczk? ch?opca.
– To naprawd? szczypiorek. Hura! Nareszcie! – zawo?a? uszcz??liwiony. – A ju? my?la?em, ?e tylko ja nie b?d? mia? czym przywita? wiosny.
– Widzicie, dzieci, warto by?o czeka? – powiedzia?a pani. – W ko?cu nikt si? tak nie cieszy jak Olek.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w ksi??ce.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-ks/mobile/index.html#p=59
− Co robi?y dzieci z grupy Olka?
− Powiedzcie, co jest potrzebne do wzrostu ro?lin.
Tworzymy zielony ogródek w domu. Sadzenie cebulki i fasoli na gaz? do s?oika lub do ziemi w doniczki - podlewanie, codzienna obserwacja wzrostu.
3. W poszukiwaniu oznak wiosny –obserwacje na spacerze lub w swoim ogródku.
4. Wykonanie rysunku o tematyce wiosennej – Co ciekawego widzia?e? na ogródku w przyrodzie.
5. Przygotowanie gazetki tematycznej – Wiosna.
( Obrazki i fotografie z kalendarzy, gazet przedstawiaj?ce wczesnowiosenny krajobraz.)
6. Oznaki zimy, oznaki wiosny – zabawa inspirowana wierszem Iwony Ró?y Salach „Znak wiosny”.
Wielkie zmiany dzi? w ogrodzie, nie zobaczysz ich na co dzie?.
Czy s?yszycie, dzieci? Woda z dachu ciurkiem leci: kapu, kap, chlapu, chlap,
to na pewno wiosny znak! M?oda trawa ju? uros?a i w ogrodzie si? zieleni,
taka tylko ro?nie wiosn?, odcieniami a? si? mieni. Tam pod p?otem jeszcze ?nieg,
a w nim co to? Kwiatek? To przebi?nieg, a wi?c wiosna. Wiosna rz?dzi ?wiatem.
Na stodole w wielkim kole stoi bia?y bociek, a skowronek tu? nad bo?kiem
?piewa s?odko w locie. A wi?c, skoro takie zmiany zachodz? na ?wiecie,
to na pewno przysz?a wiosna, wiosna przysz?a przecie?!
• Rozmowa na temat wiersza.
- Jakie znaki wiosny by?y wymienione w wierszu?
7. Wiosenny masa?yk – ?wiczenie o charakterze relaksacyjnym.
Za?wieci?o s?oneczko, - rodzic wykonuje posuwiste okr??ne ruchy na ?rodku
pleców dziecka przed sob?,
ziemi? powietrze ogrzewa,- rozwartymi d?o?mi wykonuje faliste ruchy od lewej
strony do prawej,
budz? si? kwiaty, inne ro?liny, - opuszkami palców rysuj? kontury kwiatów,
pi?knie kwitn? drzewa. - ca?? powierzchni? lewej d?oni i prawej d?oni w?druj?
z góry do do?u pleców, rysuj?c pie? drzewa,
Ciesz? si? zwierz?ta:- delikatnie uderzaj? pi??ciami,
nied?wiadki, lisy, zaj?ce,- naciskaj? ca?ymi d?o?mi, na?laduj?c kroki
nied?wiedzia, delikatnie uderzaj? opuszkami palców
wskazuj?cych, na?laduj?c bieg lisa,
delikatnie uderzaj? opuszkami wszystkich palców,
na?laduj?c skoki zaj?ca,
wszystko si? zieleni- delikatnie, ruchem pulsacyjnym, uciskaj? ramiona,
w lesie i na ??ce,- wykonuj? ruchy okr??ne ca?? powierzchni? d?oni,
a my idziemy na spacer,- palcami wskazuj?cymi obu r?k rysuj? ?cie?k?,
weso?o biegamy, skaczemy,- klepi? d?o?mi ramiona,
a kiedy wrócimy do domu,- stukaj? opuszkami palców wskazuj?cych
na przemian: lew? r?k? i praw? r?k?,
malowa? wiosn? b?dziemy. - przesuwaj? rozwarte d?onie w ró?nych kierunkach.
8. Wiosn? w parku – rozmowa na podstawie obrazka, po??czona z ?wiczeniem matematycznym (Karta pracy, cz. 2, nr 22 i 23.)
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=24
Dzieci :
− ogl?daj? obrazek,
− mówi?, po czym poznajemy, ?e nadchodzi wiosna.
9. ?wiczenie techniczne –„ Krzaczki forsycji” (plastelina, nakr?tki na butelki, ma?a ga??zka, paski ?ó?tej krepiny,, rozcie?czony klej, )
Dzieci najpierw ugniataj? plastelin? i wciskaj? j? do plastikowych nakr?tek, umieszczaj? w plastelinie ga??zk? maluj? ga??zk? klejem, przyklejaj? paski ?ó?tej krepiny)
10. . ??czka krokusów- Karta pracy, cz. 2, nr 24.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=26
Dzieci ogl?daj? obrazki przedstawiaj?ce, jak ro?nie krokus.
- rysuj? po ?ladach rysunku krokusów,
− koloruj? rysunek wed?ug wzoru,
− numeruj? odpowiednio obrazki za pomoc? kropek.
11. Cz??? plastyczna – G?sienica w wiosennych kolorach.
( klej, no?yczki, papier kolorowy) Dzieci sklejaj? wyci?te kolorowe paski z papieru kolorowego w ko?a, naklejaj? ko?a na zielony wyci?ty z papieru listek. Naklejaj? pionowo wyci?t? okr?g?? g?ow? g?sienicy . rysuj? oczy.
Praca dla 5-latków
- u?ó? zdania do obrazków, - rysuj drog? po ?ladzie, - rysuj szlaczki po ?ladzie, a potem samodzielnie, - rysuj tulipany po ?ladzie, / przejd? dalej strza?k?/ - posegreguj ?mieci, - rysuj butelki po ?ladzie, - opowiedz Co robi Ada i Olek, - doko?cz rysowa? kwiaty, pokoloruj obrazki