Innowacja Pedagogiczna
Friedrich Froebel (1772-1852) – niemiecki pedagog, teoretyk i czo?owy kreator wychowania przedszkolnego o orientacji humanistycznej, zainicjowa? w pa?stwie pruskim, zreformowany typ placówki edukacyjnej dla najm?odszych, okre?lanej mianem ogrodu dzieci?cego (Kindergarten). Chcia?, by dzieci czu?y si? w nim, jak ro?liny z trosk? piel?gnowane przez ogrodnika-wychowawc? i od najm?odszych lat uczy?y si? tam samodzielno?ci my?lenia oraz umiej?tno?ci wspó??ycia z lud?mi. Za podstawow? form? aktywno?ci uwa?a? zabaw?, która winna prowadzi? do wszechstronnego rozwoju i przygotowania do nauki. Szczególn? rol? w rozwoju dziecka Froebel przypisywa? tzw. „darom”. Dzieci poprzez aktywny kontakt z podstawowymi formami, w zabawie mia?y odkrywa? w?a?ciwo?ci i struktur? owych podarków.
Wyró?nia? trzy dary odpowiednie dla trzech okresów przedszkolnych (okres kuli, walca i sze?cianu) w rozwoju dziecka:
· I okres, w którym dzieci otrzymuj? pi?k?, jako kul? (do zabawy w ogródku)
· II okres, dzieci otrzymuj? walec
· III okres, dzieci otrzymuj? klocki, jako sze?cian
Dary te s?u?? dzieciom do zabaw percepcyjno-manipulacyjnych, dzia?aniom tym towarzyszy ?piew, mówienie wierszyków czy opowiada?. W opracowanej przez niemieckiego pedagoga koncepcji aktywno?ci, du?e znaczenie ma kontakt z materia?ami, których dostarcza przyroda, zwanymi "darami natury", bogactwami przyrody czy "darami ziemi". Pedagog upowszechnia? ?wiczenia umys?u poprzez mówienie, ?piewanie, budzenie u dzieci wra?liwo?ci zmys?owej poprzez badanie i porównywanie, poznawanie cech przedmiotów i zjawisk. W dzia?aniach dzieci Froebel podkre?la? rozwijanie uporczywo?ci i umiej?tno?ci doprowadzania pracy do ko?ca.
W Polsce, Program Wychowania Przedszkolnego Dar Zabawy, uwzgl?dniaj?cy za?o?enia teoretyczne koncepcji F. Froebla napisa?a B.Bilewicz-Ku?nia. Program zawiera opis sposobu realizacji celów kszta?cenia i zada? ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, okre?lonej w rozporz?dzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dn. 27 sierpnia 2012r. Autorka przedstawia prawid?owy sposób organizacji pracy wed?ug programu Dar Zabawy, a tak?e sposoby osi?gania celów oraz metody diagnozy osi?gni?? rozwojowych. Szczególny nacisk po?o?ony jest na aktywno?? zabawow? w procesie poznawania przez dziecko ?wiata. Zabawa, b?d?ca wrodzon? potrzeb?, wed?ug niemieckiego pedagoga, jest g?ówn? form? aktywno?ci dziecka i nie powinna by? kierowana przez nauczyciela ani ograniczana, a bardzo dyskretnie i rozs?dnie nadzorowana. Dzieci powinny czu? si? bezpieczne fizycznie i psychicznie.
Koncepcja aktywno?ci oparta jest na dzia?aniach dzieci w sali przedszkolnej, a tak?e poza ni?. Niezwykle wa?n? rol? stanowi kontakt z materia?ami, których dostarcza przyroda, zwanymi darami natury, bogactwami przyrody, darami ziemi oraz wykorzystanie materia?ów dydaktycznych i pomocy edukacyjnych stworzonych przez doros?ego dla dziecka. Najwa?niejsz? cz??ci? programu Dar Zabawy s? zabawy edukacyjne, których zadaniem jest podkre?lenie wspólnoty doros?ych i dzieci oraz wykorzystanie do tych zabaw tzw. darów (inaczej zwanych podarkami), czyli przedmiotów, które w pe?ni s?u?? rozwojowi dziecka. Dary to materia?y, które maj? posta? we?nianych pi?eczek oraz zestawów drewnianych klocków, w kszta?cie sze?cianów, walców, graniastos?upów, to mozaiki, patyczki, pier?cienie, i punkty. S?u?? one dzieciom do zabaw percepcyjno-manipulacyjnych, badawczych, umo?liwiaj? rozwój zdolno?ci artystycznych. Dzieci podejmuj? z ich wykorzystaniem zabawy badawcze, tematyczne i konstrukcyjne, poznaj? ?wiat matematyki, tworz? ornamenty. Wymienionym aktywno?ciom towarzyszy ?piew, ruch oraz s?uchanie literatury.
W naszym przedszkolu przygotowania do realizacji Programu Dar zabawy rozpocz??y?my od szkolenia kadry pedagogicznej przez edukatork? z Lublina - p. Katarzyn? Ma?ek. Chcia?y?my zg??bi? wiedz?, pozna? metody i formy pracy, zobaczy? jak umiej?tnie korzysta? z Darów, w jaki sposób aran?owa? przestrze?, a tak?e zapozna? si? z propozycj? opracowanych przez edukatorów, przyk?adowych zabaw z dzie?mi - piosenek, wierszyków i scenariuszy zaj??. Przed nami nast?pne szkolenia i wdro?enie innowacji pedagogicznej w naszej placówce.
Maria Jolanta Bizub
Kadra Pedagogiczna w czasie warsztatów Z?bki 2015
Konferencja "Innowacja edukacyjna w oparciu o koncepcj? pedagogiczn? F. Froebela" Bydgoszcz 2015
I Ogólnopolska Konferencja Froeblowska "Kreowanie nowej rzeczywisto?ci edukacyjnej" Lublin 2015
Warsztaty z autork? Programu "Dar zabawy" - dr Barbar? Bilewicz-Ku?nia na UMCS w Lublinie
Szkolenie kadry - edukacja matematyczna w programie "Dar zabawy". Z?bki 2015
Nasze froeblowskie zaj?cia cz. 1
Froeblowska wiosna dziewczynek 2016
Froeblowska wiosna ch?opców 2016
Zafroeblowani.pl - fotorelacje z Zielonego Dinka
Froeblowskie zaj?cie otwarte dla Rodziców 2016
Froeblowskie przedszkolaki 2016
II Ogólnopolska Konferencja Froeblowska "Kreowanie nowej rzeczywisto?ci edukacyjnej" Lublin 2016
Rok szk. 2016/17
Motylki: Flaga Polski, zabawy dowolne Darami, Zaj?cia kulinarne; Rysujemy kolckami; Marcowa pogoda; Nasze kotki; papugi; pisanki:
Pszczó?ki: Jesienny Froebel; Rytmy; Froeblowskie malowanie; Perforowanie; Uroki jesieni, Smacznie po froeblowsku, Froeblowski teatrzyk; Dary na ka?d? pogod?; Choinka, Miko?aj i prezenty; Froeblowska kol?da; Froeblowskie zabawy, dla Babci i Dziadka, Froeblowski karnawa?, Walentynki; Marcowa pogoda w froeblowskich ornamentach zamkni?ta; Po froeblowsku; Nasze uczucia; Witaj wiosenko; abstrakcja malowana darami; froeblowskie konstrukcje; pisanki: jednokolorowy ?wiat dzieci; marzenia Pszczó?ek; jedziemy na wakacje
?abki: Froeblowski pa?dziernik; Z wizyt? w kwiaciarni;:
FREBLOWSKIE PRZEDSZKOLAKI 2018/19
FREBLOWSKIE ZAJ?CIA OTWARTE 2018/19
"Je?yki" - 3-l; "Zaj?czki" - 3-l; "Biedronki - 4-l; "Motylki" - 5/6-l;
Froeblowski poranek 01.03.2017; 15.03.2017
Przygotowanie do programowania. Gry logiczne i ?wiczenia z darami Froebla.
IV Konferencja Freblowska w Lublinie "Kreatywno? w g?owie si? nie mie?ci"